Gibbs free energy school vraag

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 35

Gibbs free energy school vraag

Beste forumleden,
 
Een aantal dagen geleden zijn mijn docent thermochemie en ik in discussie geraakt over een vraag die te maken heeft met de vergelijking van Gibbs free energy. Na vele discussies met medestudenten zijn wij hier nog niet uitgekomen en op internet kan ik hier geen antwoord op vinden.
 
De vraag is als volgt:
 
Bij een constante temperatuur van 298 Kelvin, een delta H van -90000 en een delta S van -400 (weet de waarden niet precies uit me hoofd maar dit zijn ze ongeveer). Wat heeft dan meer invloed op de gibbs free energy, de delta H of de delta S?
 
Afbeelding
 
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen,
 
Auke20

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Gibbs free energy school vraag

Als je even alleen naar de enthalpie kijkt, verloopt het proces dan spontaan of niet?
Als je even alleen naar de entropie kijkt, verloopt het proces dan spontaan of niet?
Bereken de vrije energieverandering, is het proces spontaan of niet? Vergelijk met de eerste de twee antwoorden: welke factor blijkt nu cruciaal?
 
BTW: je hebt geen eenheden gegeven voor H en S. Ik neem aan dat beide compatibele eenheden hebben (dus J/mol voor H, J/(mol K) voor S).
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 35

Re: Gibbs free energy school vraag

Beste Typhoner,
 
Dank voor de reactie, de eenheden voor H en S zijn inderdaad in J/mol voor H en J/(mol*K) voor S.
 
Wanneer ik alleen kijk naar het verschil in enthalpy dan zie ik dat deze negatief is. Bij alleen een negatieve verandering van enthaply zou een proces spontaan zijn.
Wanneer ik alleen kijk naar de verandering in entropy dan zie ik dat deze ook negatief is. Bij alleen een negatieve verandering in entropy zou een proces niet spontaan zijn.
 
De verandering in Gibbs free energy is gelijk aan:
 
-90000 - (298*-400)
=29200 J/mol
 
Het proces is niet spontaan wanneer de Gibbs free energy positief is. Het verschil in entropy heeft dus meer invloed dan het verschil in enthalpy?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Gibbs free energy school vraag

klinkt als een prima redenering: de twee bijdragen aan de vrije energie "willen" iets anders, en bij 298 K krijgt de entropie de overhand
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 35

Re: Gibbs free energy school vraag

Veel dank!

Reageer