[biologie] Aminozuursequentie uit mRNA

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 23

Aminozuursequentie uit mRNA

Hallo allemaal,
 
Ik snap niet hoe ik 2 vraagstukken moet oplossen, ik breek mijn brein erover maar zie de logica niet :? :oops:
 
Bij de eerste moet je aangeven welke van de 2 de template streng is. Hier snap ik al niet waarom ze 2 kiezen? Ik zie niet hoe ik uit deze 2 strengen zou moeten opmaken welke de template is? Ze lopen antiparallel, dus de ene van 5' naar 3' en de andere (nr. 2) van 3' naar 5'.  [attachment=16146:BIOCHEMIE!!!.jpg]
 
 
 
BCRNA.jpg
BCRNA.jpg (89.38 KiB) 230 keer bekeken
 
Deze begrijp ik ook totaal niet, als ik dus begin af te lezen (bijv. voor de eerste drie triplets) UGA - UCU - worden dus (volgens schema) stop - ser - arg. Maar volgens het antwoord dus serine - leucine - glycine en de laatste zou volgens deze streng dus (laatste triplet is UGA) dus een stopcodon moeten zijn.
 
Wat doe ik verkeerd? :(
Bijlagen
BIOCHEMIE!!!.jpg
BIOCHEMIE!!!.jpg (44.16 KiB) 230 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Aminozuursequentie uit mRNA

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Aminozuursequentie uit mRNA

Laat ons beginnen met je eerste vraag over "template strand":
 
Kan je eens kort in je eigen woorden zeggen (en hier neerzetten) wat de "definitie" is van template strand en non-template strand? Als je goed begrijpt wat het verschil is tussen beide termen, begrijp je het antwoord op de eerste vraag eigenlijk al...
 
(kleine tip i.v.m. vraag 2 alvast: lees heel goed de vraag, er staat iets belangrijk in over de positie van dat stukje mRNA t.o.v. het totale stuk mRNA waaruit het afkomstig is)
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Reageer