Kan informatie zonder vertraging verstuurd worden?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Kan informatie zonder vertraging verstuurd worden?

http://nos.nl/artikel/654751-einstein-had-ongelijk.html
 
Tot nu toe ben ik er vanuit gegaan dat informatie hoogstens met de lichtsnelheid verstuurd kan worden, maar wat moeten we denken van bovenstaande link?
 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Kan informatie zonder vertraging verstuurd worden?

Die proef is op 3 meter afstand gedaan. Er wordt niets gerept over de snelheid. Dat moet nog onderzocht worden.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Kan informatie zonder vertraging verstuurd worden?

Bartjes schreef: http://nos.nl/artikel/654751-einstein-had-ongelijk.html
 
Tot nu toe ben ik er vanuit gegaan dat informatie hoogstens met de lichtsnelheid verstuurd kan worden, maar wat moeten we denken van bovenstaande link?
 
Het bericht is niet correct. Er is QUANTUMinformatie sneller dan de lichtsnelheid verstuurd. Maar aangezien je informatie niet kunt omzetten in quantuminformatie (quantuminformatie is willekeurig en kun je enkel maar lezen, niet schrijven), kun je de techniek niet gebruiken om informatie te versturen.
 
Wat je er wel mee kan, is je data versleutelen met quantuminformatie, die de andere kant dan kan ontsleutelen. Maar ook dan verstuur je dus geen informatie sneller dan het licht, je verstuurt enkel een willekeurige sleutel sneller dan het licht.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Kan informatie zonder vertraging verstuurd worden?

Aha - ik had al zo mijn bedenkingen. Zou je bijvoorbeeld een willekeurig gesprek via verstrengeling onmiddellijk kunnen versturen, dan was er voor de SRT wel een probleem?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Kan informatie zonder vertraging verstuurd worden?

Bartjes schreef: Aha - ik had al zo mijn bedenkingen. Zou je bijvoorbeeld een willekeurig gesprek via verstrengeling onmiddellijk kunnen versturen, dan was er voor de SRT wel een probleem?
yep
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer