[scheikunde] waarom HCl als extractie middel.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

waarom HCl als extractie middel.

Ik heb een berekening uitgewerkt waarin cathinon geëxtraheerd wordt door HCL
 
Nu is mijn vraag: Hoe kan het dat de polaire HCL de apolaire stof cathinon extraheerd?
 
Hopelijk kan iemand me helpen  :eusa_sick:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: waarom HCl als extractie middel.

1) je gaat geen zuiver HCl gebruiken, want dat is een gas. Je gebruik ene oplossing van HCl in water. De vraag is dan eigenlijk: hoe krijg je cathinon in water opgelost?
2) cathinon is misschien wel apolair, maar misschien kan HCl wel eens iets doen met die molecule. Wat is HCl voor soort stof?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 9

Re: waarom HCl als extractie middel.

HCL opl. is een sterk zuur en geeft een H+ af aan cathinon.  er ontstaan dan de isomeren cathine en norefedrine.
 
Dus als ik dan een base toe zou voegen (bijv. NaOH)  ontstaat er een zout (NaOH + HCL --> NaCL + H2O) dat neer zou slaan in de polaire laag, waardoor er een ongeladen neutrale apolaire laag ontstaat die je dan kunt extraheren met een apolaire extractie vloeistof.
 
Klopt dat? 
 
Nog bedankt voor je reactie.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: waarom HCl als extractie middel.

Nee, volgens mij niet..
 
Je hebt in je andere topic al plaatjes geplaatst van cathine en norefedrine. Die zijn afkomstig van cathinon, waarvan jij geen plaatje hebt gegeven....
 
Echter, die oxidatie verloopt toch niet door een zuur toe te voegen, volgens mij?? Dus dat verhaal hoort hier niet thuis.
 
Als je cathinon (en ook cathine en norefedrine) bekijkt, zijn er zijgroepen die zeer goed als base kunnen reageren. Hierbij nemen zij een proton op. Wat gebeurt er dan met de eigenschappen van het molecuul, met betrekking tot oplosbaarheid in water? En waarom?
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 9

Re: waarom HCl als extractie middel.

Oh jeej, dit is dus een beetje dom. Ik was er al achter gekomen dat ik me vergist had. 
 
Dit heeft niets te maken met oxidatie of wel..  :oops:.
 
Hoe komt het dan dat de stof cathinon zo instabiel is en binnen 48 uur, of als je er op kauwt, opsplitst in de 2 stoffen cathine en norefedrine  (het gaat om de bladeren van de drugs qat)
 
cathinon: 
cathinon.png
cathinon.png (3.77 KiB) 662 keer bekeken
 
cathine: 
cathine.png
cathine.png (3.53 KiB) 662 keer bekeken
 
Norefedrine: 
norefedrine.png
norefedrine.png (5.66 KiB) 662 keer bekeken
 
begrijp even echt niet meer wat er precies gebeurd en waarom.
 
 
 
 
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: waarom HCl als extractie middel.

Dit is zeker een variant van een redoxreactie. Je reduceert hier het keton naar een secundair alcohol. Me dunkt dat het lichaam er wat NADH tegenaangooit, alleen welke enzymen er nu voor zorgen dat je juist die 2 isomeren krijgt weet ik niet.
 
Echter, dit ontstaat niet door een simpele zuurbasereactie. Het enige wat zoutzuur doet in geval van cathinon is protonatie van de aminegroep tot ammonium wat een positief geladen molecuul tot gevolg heeft. De rest kun je dan neem ik aan zelf invullen.

Berichten: 9

Re: waarom HCl als extractie middel.

Oh, dus eigenlijk is het een zuur base extractie? En door dan een zuur toe te voegen reageert deze met de amine groep (de base) en wordt oplosbaar in water. (bijna alle geïoniseerde deeltjes zijn toch oplosbaar in water?)  Door dan vervolgens een base toe te voegen, zal het molecuul neerslaan, of als je een organische laag toegevoegd hebt zich hiernaar toe bewegen.
 
Maar hoe kan het dan dat de aminegroep NH2 ineens NH4 wordt. want als de stikstofatoom 4 bindingen aan moet gaan met waterstof moet deze zich toch loskoppelen van het molecuul? of kan deze nog op een mogelijkheid vast blijven zitten aan het cathinon. Zou anders niet alleen de amine groep geëxtraheerd worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: waarom HCl als extractie middel.

NH4+ wordt in zuur gevormd uit NH3, dus als je een -NH2 groep hebt vorm je natuurlijk een -NH3+ groep.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 9

Re: waarom HCl als extractie middel.

oh, oke nu is het duidelijk. dankjewel
 
maar fuzzwood, hoe bedoel je dat eigenlijk met die redox reactie. is de cathinon hierdoor instabiel?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: waarom HCl als extractie middel.

Het redox-gedeelte is de omzetting van cathinon in de 2 stoffen cathine en norefedrine.
 
Het zuur-base is de protonatie van de NH2-groep, die je dus als dergelijk kan herkennen vanaf nu.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer