Klopt hier ook maar iets van?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

Klopt hier ook maar iets van?

Goedemiddag wetenschapsforum, 
 
Dit is m'n eerste bericht, op mijn eerste forum, dus mijn excuses vooraf als het ergens in de communicatie misloopt.
Ik heb een liefde voor wetenschap, maar niet de capaciteit noch de tijd om mijzelf daar innig bekend mee te maken.
Echter heb ik wel een redelijk creatieve geest, en kom ik nog wel eens op het een en ander (dat dan vaak nutteloos of bestaand blijkt).
Nu is dat vandaag weer zo misschien het geval, maar ik ben toch erg nieuwsgierig naar mijn "uitvinding" van vandaag.
 
Vandaar dat ik dit forum benader, ik neem aan dat hier wel enigszins geleerde mensen aanwezig zijn.
Deze zou ik graag benaderen met een vraag.
De onderstaande tekening is waar ik op gekomen ben, mijn vraag is; klopt hier ook maar iets van?
 
Alvast hartstikke bedankt voor het bekijken!
Bijlagen
Untitled.png
Untitled.png (188.98 KiB) 635 keer bekeken

Re: Klopt hier ook maar iets van?

Doet mij denken aan Maxwells duiveltje:
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Maxwell%27s_demon

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Klopt hier ook maar iets van?

In principe helemaal hetzelfde, alleen ik gebruik een draaideur die door het gas bedient word.

Re: Klopt hier ook maar iets van?

Het grote probleem is dat je wilt dat het gas er maar in één richting door gaat. Als je zo'n eenrichtingsventiel zou hebben was ons energieprobleem opgelost. Je zou dan twee gasflessen via zo'n ventiel op elkaar kunnen aansluiten, en er zou vanzelf een drukverschil ontstaan waarmee je vervolgens een turbine kunt aandrijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Klopt hier ook maar iets van?

Het hoeft niet zozeer een ventiel te zijn, dat moet alleen als heet-koud en koud-heet allemaal door dezelfde fysieke ruimte moeten.
Als de koude en hete gedeeltes verbonden zijn door twee kanalen (en dus ook twee verbonden turbines), zou het dan wel werken?
 
Zolang het gas maar tijd genoeg heeft om van temperatuur te veranderen, en er goed gekoeld/verhit word, zou er een drukverschil moeten blijven en moet het toch werken denk ik.

Re: Klopt hier ook maar iets van?

Maak eens een tekeningetje van die nieuwe opzet...

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Klopt hier ook maar iets van?

Heet gas gaat onder invloed van een temperatuurverschil door de heet-koud gang, door de turbine, die levert arbeid en kracht aan de tweede turbine die koud gas terugbrengt naar de hete kant.Afbeelding

Re: Klopt hier ook maar iets van?

In dat geval werkt het bovenste rad als een turbine en het onderste als een pomp. Als je de vaten extern koelt respectievelijk verwarmt zou dat in principe moeten kunnen werken. Voor verdere details moet je bij andere gebruikers zijn, want van thermodynamica weet ik niet zoveel vanaf.

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Klopt hier ook maar iets van?

Hartstikke bedankt voor de reacties! 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Klopt hier ook maar iets van?

Zoiets zou werken als je het ene vat bvb verbranding laat plaatsvinden (en de vorm iets optimaler zou maken). Een motor die lucht aanzuigt, verbrand en weer uitspuwt is een turbine. Je hebt dus eigelijk een heel simpel geval van een turbine. Bij dit ontwerp zul je wel tegen wat problemen lopen. Je moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat de wand van het verbrandingsgedeelte niet smelt.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Klopt hier ook maar iets van?

Het idee lijkt erg sterk op een gebruikelijke turbine, maar verschilt aangezien de turbines en de vaten volledig geisoleerd zijn, en de verbranding dus buiten plaatsvind.
De kracht zou in principe moeten komen uit het door temperatuur opgewekte drukverschil, die dan de turbine moet bekrachtigen.
Wat mij de truuk lijkt is het beheersen van de temperaturen en de druk van het gas in de eenheid zelf.
Daarnaast moet alles de juiste vormgeving hebben, en van het juiste materiaal gemaakt zijn.
 
EDIT: Eigenlijk wel een gasturbine, alleen dan word het gas 100% geregenereerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Klopt hier ook maar iets van?

Zo lang je aan één kant verwarmt en aan de andere kant koelt werkt dit prima. In principe is dit een variant op een Stirlingmotor.

Ik snap niet zo goed waar het probleem zou moeten zitten, tenzij dan in de veronderstelling dat dit blijft werken zonder warmte-uitwisseling met de omgeving.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Klopt hier ook maar iets van?

Ik was er zelf nog niet van overtuigd dat dit zou werken, maar bedankt, ik neem aan dat je er meer kennis van hebt dan mij, ik ben overtuigd.
Nu nog een prototype bouwen...

Reageer