Solar impulse 2 maakt eerste testvlucht.

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Solar impulse 2 maakt eerste testvlucht.

Het zonnevliegtuig Solar Impulse 2 heeft een succesvolle eerste testvlucht achter de rug. Het zonnevliegtuig zal volgend jaar proberen een reis rond de wereld te maken, zonder een druppel brandstof te verbruiken.
 
De eerste vlucht van het zonnevliegtuig duurde twee uur en zeventien minuten en verliep probleemloos. Het vliegtuig is nu goedgekeurd door de autoriteiten en kan de komende tijd meer testvluchten gaan uitvoeren. Solar Impulse 2 is de opvolger van Solar Impulse 1. Met dit allereerste zonnevliegtuig bewezen de bouwers al in staat te zijn om van het ene continent naar het andere te vliegen. Maar Solar Impulse 2 staat voor een nog grotere uitdaging: een reis rond de wereld, gepland voor maart volgend jaar.  Het zonnevliegtuig vertrekt vanuit het Golfgebied, steekt de Arabische Zee over, vliegt over China, de Stille Oceaan, de Verenigde Staten, de Atlantische Oceaan, het zuidelijke deel van Europa of noordelijke deel van Afrika en arriveert weer in het Golfgebied.
 
Afbeelding
 
Bron:
scientias.nl
solarimpulse.com
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Berichten: 12.262

Re: Solar impulse 2 maakt eerste testvlucht.

Klinkt als een mooie uitdaging!

Maar ik vroeg me af: wat telt eigenlijk als 'een vlucht rond de wereld'? Het maximum lijkt me de evenaar rond, en het minimum een pirouette op 1 van de polen, die ik mn voet ook nog wel kan laten maken. Het plan voor deze vlucht lijkt zo ongeveer de kreeftskeerkring te volgen - ik vermoed omdat dat voor een zonnevliegtuig optimaal is rond 21 juni, maar de afstand is ook aanzielijk korter dan de volle evenaar rondvliegen.
Victory through technology

Berichten: 242

Re: Solar impulse 2 maakt eerste testvlucht.

Wat ik wel interessant vind is dat het vliegtuig niet ‘met de zon mee’ vliegt. Er staat dat de opgewekte energie niet helemaal verbruikt wordt en dat er een hoop wordt opgeslagen voor de nachtvlucht maar dan nog! Ze zullen wel iets willen bewijzen want mijn eerste gedachte toen ik de titel las was ‘die kan alleen korte vluchten maken of met de zon mee vliegen’.
Er zal vast wel gekeken zijn hoeveel kilometers er gemaakt worden onder zonlicht als de zon opkomt tot zonsondergang als er met de zon mee gevlogen wordt, misschien waren de nachturen (die dan ook langer zijn) te lang. Vind zo 1 2 3 niet terug wat de cruisesnelheid is van het vliegtuig.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Solar impulse 2 maakt eerste testvlucht.

Wat ik wel interessant vind is dat het vliegtuig niet ‘met de zon mee’ vliegt.
Ze vliegen juist met de wind mee. Ze volgen de subtropische jet. Met een maximum snelheid van 70knopen zouden ze in de andere richting achteruit vliegen. Nu is het juist een kwestie van het vermogen gebruiken om in de jet te komen en vervolgens het verbruik naar minimaal te brengen (eigen snelheid halveren) en de natuur zijn werk laten doen.

Reageer