[natuurkunde] Omzettingen Energie & warmte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Omzettingen Energie & warmte

Ik zit al eventjes te zoeken op dit vraagstuk en ik kom er echt niet uit... Zou iemand mij een beetje op weg kunnen helpen?
.
Welke snelheid moet een loden kogeltje bezitten opdat het na een botsing tegen een plaat 
100 °C in temperatuur zou stijgen, maar niet smelten? Veronderstel dat de plaat geen warmte 
opneemt. (cPb = 128 J/(kg.K) )
 
Welke omzetting gebeurt hier op vlak van energie?
 
-Ik denk dat de omzetting van Ekinetisch naar Ukinetisch is, klopt dit, of ben ik helemaal fout? 
 
-Verder ken ik ook de formule mv²/2 voor Ekinetisch, en ik heb geloof ik ook de formule voor warmte nodig? Q=m.deltaT.c 
 
Alvast heel erg bedankt! 
 
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.598

Re: Omzettingen Energie & warmte

voordat het loden kogeltje de plaat raakt bezit het kogeltje een kinetische energie van E(kin)=1/2.m.v^2 met v is de constante horizontale snelheid van de kogel. de kogel botst tegen deplaat en komt tot stilstand. er is dan dus een hoeveelheid kinetische energie verloren gegaan van 1/2.m.v^2 en deze verloren energie wordt volledig in warmte omgezet waardoor de kogel in temperatuur stijgt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Omzettingen Energie & warmte

Als je die twee formules hebt, dan ben je er toch?
Verondersteld dat de kinetische energie geheel wordt omgezet in warmte, dan stel je ze gelijk en verder is het een kwestie van invullen en uitrekenen.

Berichten: 6

Re: Omzettingen Energie & warmte

Bedankt voor uw antwoord!
 
Maar dan heb ik toch nog steeds 2 onbekenden? 
 
massa en snelheid?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Omzettingen Energie & warmte

De massa staat toch aan beide kanten van het = teken? Die kan je tegen elkaar wegstrepen.

Berichten: 6

Re: Omzettingen Energie & warmte

oh dankjewel, nu snap ik het!
(het is niet mijn sterkste vak :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: Omzettingen Energie & warmte

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer