Hulp gezocht! preparaat op sterk water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Hulp gezocht! preparaat op sterk water

Ik wil graag een plant op sterk water zetten. Echter heb ik geen idee hoe ik dit het beste kan doen. Welke vloeistof kan ik het beste gebruiken? ik lees veel over formaline, maar ook dat dit zeer schadelijk is. Heeft iemand de gouden tip? Ook waar ik die vloeistof te verkrijgen valt?
Daarnaast is er een bepaald stappenplan dat gevolgd dient te worden? Dat er kleurverliest plaatsvindt is geen probleem, zelfs gewenst. Moet ik de plant op een bepaalde manier reinigen/prepareren? en hoe krijg ik de pot waarin ik het bewaar luchtdicht? Is dit uberhaupt nodig, ik neem aan dat een vloeistof met een hoog alcohol percentage snel verdampt. Al met al, veel vragen. Ik hoop dat iemand me kan helpen die dit al eens heeft gedaan (niet perse met plant) en mij kan vertellen wat belangrijke dingen zijn waar ik op moet letten. Alvast heel erg bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Hulp gezocht! preparaat op sterk water

Ik ken 2 mogelijke stoffen om te gebruiken als "sterk water": (1) waterige oplossing van ethanol (ethylalcohol) OF (2) een oplossing van formaldehyde.
 
Die laatste vergeet je best, want die is kankerverwekkend en erg giftig. De eerste mogelijkheid (ethanol oplossing) is een "gezonder" alternatief. Je kan bijvoorbeeld een 70% ethanol-oplossing (gewoon verdunnen met water) gebruiken, dat zou al moeten volstaan. Ethanol is relatief makkelijk te verkrijgen (cfr Google)... Er zijn jammer genoeg voor -en nadelen aan beide mogelijkheden...
 
Nadelen verbonden aan de eerste mogelijkheid: duur wegens accijnzen, brandbaar en vluchtig (als de pot niet goed afgesloten is, verdampt je oplossing langzaam). Een goedkoper alternatief is spiritus aanlengen met water, maar dan heb je wel een blauw-kleurige oplossing (je kan die kleur wegkrijgen als ik me goed herinner, maar je zou eventueel eens moeten opzoeken hoe precies want dat weet ik niet meer).
 
Er zal zeker kleurverlies optreden, maar dat is gewenst dus geen probleem  ;)
 
I.v.m. je vraag over het "luchtdicht maken" van een fles/pot, denk ik dat (klik hier) dit wel een goeie 'manier' is. Je zal het natuurlijk nooit 100% luchtdicht krijgen, lijkt me, maar ik denk dat het toch een aardige poging is  :P
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Berichten: 12.262

Re: Hulp gezocht! preparaat op sterk water

Volgens mij valt dat verdampen wel mee - mits je de boel maar goed dicht maakt. Ik weet niet hoe groot je preparaat is, maar dingen als weckpotten zijn zeker luchtdicht genoeg om alcohol jarenlang in te laten staan zonder noemenswaardig verlies.

Oh, en even uit een andere thread, dit goedje: http://www.bioethanolshop.nl/bio-ethanol-100.html

Blijkbaar wel ondrinkbaar gemaakt, maar wel kleurloos - wellicht een oplossing?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Hulp gezocht! preparaat op sterk water

Lang geleden, toch even op antwoorden, misschien ooit nog eens nuttig voor anderen...
 
Voorzichtig maar zorgvuldig reinigen met water om alle aanhangende aarde etc. te verwijderen.
 
Als fixeer-/bewaarvloeistof wordt zowat de standaard voor microscopie/plantenanatomie gebruikt: FAA, samenstelling:
 
Ethylalcohol 90% (robuste planten) of 70% (waterrijke,tere planten): 900 ml
Formaldehyde oplossing 35% - 40%: 50 ml
Azijnzuur 96% - 100%: 50 ml.
 
FAA ontkleurt plantaardig materiaal goeddeels, geen nadeel, begrijp ik.
Na langer verblijf in de vloeistof wordt het ook hard en bros. Als dat een probleem is, wordt na een verblijf van  minstens enkele dagen in FAA, overgebracht in Calberla's bewaarvloeistof, samenstelling:
 
Ethylalcohol 90% - 95%: 1 volumedeel
Glycerol: 1 volumedeel
Water: 1 volumedeel.
 
Een  spoeling met ethylalcohol 50% tussen FAA en Calberla's mag, maar moet niet.
Hou er rekening mee, dat de plant in beide vloeistoffen geleidelijk verder ontkleurt en het dus nodig zal zijn, de vloeistoffen enkele malen te vervangen.
 
Grote(re) planten worden doorgaans opgebonden op een plaat, doorzichtig of niet, om te verhinderen dat ze eindigen als een vormeloos hoopje drab.
Voor museum-kwaliteit specimens  wordt daarvoor glas gebruikt, maar metacrylaat ("plexiglas") is een goed alternatief. Het laat zich ook veel makkelijker bewerken.
 
Bewaard wordt in bokalen met ingeslepen glazen stop. De stop wordt, voor het definitief afsluiten, ingesmeerd met natriumsilicaat ("waterglas").
Bewaren in steriliseerbokalen is geen goed idee: al na erg korte tijd wordt de rubberen afdichtingsring bros en brokkelig.
 
Gedenatureerde alcohol is voor deze toepassing volkomen bruikbaar, maar niet om het even welke. Blijf ver weg van de gekleurde ethanol van DHZ-zaken. Koop ethanol van een bedrijf dat levert aan droogkuisbedrijven. Dat is doorgaans een kleurloze ethanol, 95% - 96%, gedenatureerd met enkele procenten MEK of isopropanol en een spoor bitrex.
 
Als de groene kleur wèl (min of meer...) moet bewaard blijven, wordt gefixeerd in Niformacet naar Beck, een mengsel van formaldehyde, azijnzuur en nikkel II acetaat. Het chlorofyl van de plant wordt daarbij omgezet in onoplosbaar nikkelchlorofyl.
 
Bewaring in Calberla's als boven.

Reageer