Glaswerk schoonmaken na koningswater, goud uit oude gsm toestellen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 10

Glaswerk schoonmaken na koningswater, goud uit oude gsm toestellen

Hallo,

Ik wilde weten waarmee ik mijn glaswerk moet schoonmaken na het aanmaken van koningswater?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Glaswerk schoonmaken na koningswater, goud uit oude gsm toestellen

Neutraliseren, bijvoorbeeld met een natriumbicarbonaat-oplossing (let op schuimvorming!). Daarna wegspoelen met heel veel water.
 
Wees ook bedacht op mogelijk vrijkomen van stikstofoxides, ga er niet met je neus bovenhangen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 10

Re: Glaswerk schoonmaken na koningswater, goud uit oude gsm toestellen

Heel erg bedankt, ik heb op de Mavo scheikunde laten vallen.

Nooit gedacht dat ik het later nodig zou hebben.

Ben nu bezig met goud uit oude gsm toestellen te halen.

Berichten: 12.262

Re: Glaswerk schoonmaken na koningswater, goud uit oude gsm toestellen

Levert dat nou nog een beetje op?

Ik ben bekend met de mogelijkheid om goud te winnen uit telefoons, printplaten, connectoren en dergelijke, maar vraag me ergens af hoeveel goud er nou werkelijk in bijv een smartphone zit. Meer dan een gram (30 euro waard!) zal het vast niet zijn, maar is het 1mg, 10 mg, 100 mg?
Victory through technology

Berichten: 10

Re: Glaswerk schoonmaken na koningswater, goud uit oude gsm toestellen

Ik ben aan het experimenteren, volgens een groot recycle bedrijf uit België zijn 50.000 toestellen nodig voor 1 kilo goud en 10 kilo zilver.

Dat klopt niet, en is volgens mij een ontmoedigingsbeleid.

Het is ook niet handig voor mij als ik er er hoop geld mee ga verdienen 😄😄😄

Ik wil het wel in de toekomst groot aanpakken want er word zoveel elektronica weggegooid!

Geld ligt gewoon voor het oprapen😃😃

Berichten: 12.262

Re: Glaswerk schoonmaken na koningswater, goud uit oude gsm toestellen

Geen idee, dat getal klinkt helemaal niet zo gek: 20 mg goud en 200 mg zilver uit een mobiele telefoon.. en daarnaast wellicht nog wat koper van de printplaat, al vraag ik me af of wat waardevol genoeg is om te herwinnen. Wellicht is er wel meer de moeite, indium uit het scherm bijvoorbeeld?
Victory through technology

Berichten: 10

Re: Glaswerk schoonmaken na koningswater, goud uit oude gsm toestellen

Wat is wel weet dat het lijkt of er in die oude toestellen zoals Motorola, Bosch, Philips en Trium meer goud is verwerkt.

De aansluiting voor de carkit, batterij contacten, contacten op moederbord voor toetsenbord en veel meer stekkers die allemaal verguld zijn.

Als ik een iPhone van de binnenkant zie, lijkt er niet echt veel goud te zijn gebruikt.

Maar ik heb nog een grote berg oude toestellen dus ik ben nog wel even zoet.

Berichten: 10

Re: Glaswerk schoonmaken na koningswater, goud uit oude gsm toestellen

Er word wel door andere scrappers geadviseerd om de displays te bewaren.

Want misschien stijgt de prijs van indium, ik bewaar ze wel maar ik geloof er niet echt in.

Maar er zitten ook andere metalen in die eruit kunnen worden gehaald.

Daarom ben ik zoveel mogelijk informatie aan het verzamelen, want anders laat ik misschien wel geld liggen omdat ik de kennis niet heb.

Kennis is macht zei de leraar vroeger al tegen mij,

Waarom zijn de meeste van ons zo stom om daar te laat achter te komen!! 😃😃😃

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Glaswerk schoonmaken na koningswater, goud uit oude gsm toestellen

Professionele recyclingbedrijven kunnen dit efficiënter dan een individu. Het is allemaal geen kwestie van oprapen; vergeet de kostprijs van al je materialen niet mee te rekenen, anders wordt je er arm van in plaats van rijk. 

Berichten: 12.262

Re: Glaswerk schoonmaken na koningswater, goud uit oude gsm toestellen

Dat hoeft niet per se het geval te zijn: Professionele recyclelaars moeten ook van de waardeloze resten (plastic etc af), terwijl een thuis-recycler die gewoon in de kliko kan mikken. Uiteraard kost dat de gemeente geld, wellicht meer dan iemand aan afvalstoffenheffing betaalt, maar het maakt uiteindelijk een prijzig deel van de verwerkingsketen "gratis".
 
De vraag is wat het je aan materiaal kost om bijv een gram goud terug te winnen. Als dat minder dan zeg 20 euro is dan is het proces an sich rendabel. Feitelijk zou je dat vrij snel kunnen bepalen met een test - gewoon eens kijken hoeveel goud je kunt extraheren uit een partij oude telefoons oid met 100 euro aan chemicalien.
 
Overigens heb ik wel het idee dat de hoeveelheid goud in electronica nogal teruggelopen is. Tot pakweg 2000 zag je veelvuldig vergulde contacten aan van alles (van audiopluggen tot pin headers op moederboards enzo), maar dat lijkt fors minder geworden. De hoge goudprijs zal hier mogelijk mee van doen hebben, evenals de lagere verwachte levensduur van electronica.
Victory through technology

Berichten: 460

Re: Glaswerk schoonmaken na koningswater, goud uit oude gsm toestellen

Als je dan ook je manuren die je erin stopt meerekent moet je professioneel aanpakken wil je het rendabel krijgen. Het valt en staat ook emt de zuiverheid van je verkregn goud natuurlijk. Dikke kans dat je dat zelf moeilijk gezuiverd krijgt en het zo vrijwel niets waard is. Bovendien 20 mg goud per telefoon (die hierboven genoemd wordt), dan ben je nog wel even bezig voordat je 20 euro verdient hebt.. Je kan beter een liedje zingen voor de supermarkt, dat levert je uit medelijden meer op.

Berichten: 12.262

Re: Glaswerk schoonmaken na koningswater, goud uit oude gsm toestellen

Het is natuurlijk allemaal relatief: vergelijk het met goud winnen uit de grond. Voor een gram goud zou je 50 telefoons moeten scrappen, maar aan de andere kant ettelijke kubieke meters goudrijke aarde. Uiteraard is chemische extractie aanzienlijk duurder per kilo verwerkt materiaal dan het voornamelijk mechanische werk van goudwinning uit grond, maar de bron is ook veel rijker.
 
Eenmaal verkregen goud van onzuiverheden ontdoen is niet zo gek moeilijk, dat behelst weinig meer dan in geconcentreerd zwavelzuur brengen en vervolgens verhitten waardoor behoorlijk zuiver goud ontstaat, en een hoeveelheid slak die mogelijk nog andere nuttige mineralen kan bevatten.
 
Als je kijkt naar hoeveel werk het allemaal is zijn er uiteraard talloze meer rendabele manieren om geld te verdienen. Aan de andere kant verdwijnt wereldwijd heel veel afgedankte electronica in landfills, inclusief het goud dat daar nog in zit. Het zou jammer zijn als we op een gegeven moment die landfills weer moeten gaan opgraven om goud te delven, terwijl er nu nog een vrij simpel onderscheid is tussen goudrijk en goudloos afval.
Victory through technology

Berichten: 10

Re: Glaswerk schoonmaken na koningswater, goud uit oude gsm toestellen

Voor mij is het een keuze waar ik wel in geloof.

Ik heb nu een 300 tot 400 oude gsm toestellen liggen.

Daar kan ik 0,50 per stuk voor krijgen, dus zeg maar 400 x 0,50 = 200,-

Ik verwacht dat er onder de streep toch meer overblijft dan 200,-.

Ik doe het in mijn vrije tijd, dus dat is geen probleem.

Maar ik moet de beste manier vinden om alle edelmetalen eruit te halen met de minste kosten.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Glaswerk schoonmaken na koningswater, goud uit oude gsm toestellen

Even rekenen: Als je erin zou slagen om al het goud eruit te isoleren, heb je het over 6 tot 8 gram. Gaan we uit van 30 euro per gram, dan levert dat dus tussen 180 en 240 euro op. Na aftrek van de kosten van je chemicaliën, denk aan enkele tientjes, houd je tussen de 150 en 210 euro over.

In het allerbeste geval dus. En dan heb je de kosten van de bijverdienende "expert" die je hier hoopt te vinden er nog niet vanaf getrokken.

Ik denk dat je sneller rijk wordt door ze in te leveren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 460

Re: Glaswerk schoonmaken na koningswater, goud uit oude gsm toestellen

Ik vind 50 cent voor een telefoon aan pure waardevolle materialen nog best veel, die ga jij er vermoedelijk niet uithalen. Dan denk ik dat ze bepaalde onderdelen nog als geheel verkopen. De marge op die 50 cent zijn nihil.

Reageer