[natuurkunde] Warmtecapaciteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 199

Warmtecapaciteit

Hallo,
Zou iemand me aub kunnen helpen met het volgende vraagstuk?
 
Om een boiler met 10,0l water een temperatuurstijging deltaO te geven, is 470kJ warmte nodig. Om dezelfde boiler met 20,0l water dezelfde temperatuurstijging te geven, is 890kJ warmte nodig. Bereken de warmtecapaceit van de lege boiler.
 
Ik weet perfect hoe je deze moet oplossen nl. met een stelsel dan bekom je dit: 470.10^3J = 419.10^2J/°C.deltaO + (C.deltaO) en 890.10^3J = 837.10^2J/°C .deltaO + (C.deltaO).
 
Het probleem ligt wiskundig hoe kan ik bij één van deze vergelijking bv. deltaO apart zetten, want mag je 470.10^3J = 419.10^2J/°C.deltaO + (C.deltaO) verder uitrekenen of is dit het verste dat je kan?
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Warmtecapaciteit

het slimste trek je de twee vergelijkingen van elkaar af. Dan valt de term (C*ΔO) eruit, en kun je ΔO eenvoudig oplossen. 
Daarna kun je in een van de twee oorspronkelijke vergelijkingen de C van de boiler oplossen. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 199

Re: Warmtecapaciteit

Bedankt! Ze is gelukt, ik was even vergeten dat je stelsels ook zo kan oplossing :)

Berichten: 54

Re: Warmtecapaciteit

ik denk gewoon 470 .10^3J = deltaO . (419 . 10^2J/°C + Cboiler)

Reageer