Verhouding aanmaken koningswater

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

Verhouding aanmaken koningswater

Hallo,

Ik ben informatie aan het verzamelen voor het aanmaken van koningswater.

Op Wikipedia staat dat de verhouding 3:1 moet zijn, maar ik lees ook op andere sites dat 4:1 beter is.

Dat word gezegd omdat de concentratie van zoutzuur en salpeterzuur tegenwoordig later is.

Ik heb nu op voorraad zoutzuur 30% en salpeterzuur 53%

Kan ik beter 3:1 of toch 4:1 mixen?

Ik denk dat het kan worden uitgerekend maar ik weet niet alle waarden van de 3:1 verhouding.

Berichten: 61

Re: Verhouding aanmaken koningswater

Hallo Goldfever, koningswater wordt gebruikt om de "koning" van de metalen op te lossen. Dus goud. Hoeveel je moet mengen hangt af van de concentratie van het zoutzuur en de salpeterzuur. Maar dat kun je terugrekenen. De reactievergelijking is: 1 mol HNO3  +  3 mol HCl Dat geeft NOCl  +  CL2  +  2 H2O. De mol gewichten ken je dus je kunt omrekenen hoeveel je van de waterige oplossingen moet mengen. Je kunt dit niet bewaren, dus mengen en direct gebruiken. Let wel goed op bij gebruik:  het is gevaarlijk.
 

Berichten: 9

Re: Verhouding aanmaken koningswater

Hallo,
 
In het verleden vaak met koningswater gewerkt om goud op te lossen. Meestal gebruikte ik de volgende verhouding :
 
Salpeterzuur 65% : Zoutzuur 37%  1 : 2
 
Echter ook wel eens gebruikt in de verhouding 1 : 3
 
In beide gevallen loste het goud op. Gebruik het wel vers want het is geen stabiel mengsel (een halve dag is het zeker wel bruikbaar, mogelijk langer). Zorg voor goede ventilatie/afzuiging want de nitreuze dampen zijn gevaarlijk. En gebruik natuurlijk ook handschoenen en een veiligheidsbril.
 
 
 
 

Berichten: 24

Re: Verhouding aanmaken koningswater

Heey, Toevallig hebben we dit pas geleden met anorganische chemie behandeld en daar wordt ook de 3:1 verhouding genoemd.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Verhouding aanmaken koningswater

Opmerking moderator

Discussie over het winnen van edelmetalen uit oude elektronica afgesplitst naar dit topic.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer