Fe2O3 d.m.v. elektrolyse

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Fe2O3 d.m.v. elektrolyse

Hallo,
 
Ik heb net voor mijn eindexamen scheikunde lacherig een soort van weddenschap afgesloten met mijn scheikunde leraar om termiet te maken. Het was een beetje als grap bedoelt maar het lijkt me toch wel leuk om te maken, en ook uiteindelijk aan mijn leraar te laten zien op mijn aankomende diploma uitreiking.
 
Ik begrijp elektrolyse en redox wel, maar in de praktijk vind ik dat nog steeds best lastig. Dus;
 
- Je pakt een pot met water, waaraan je zout toevoegt zodat het elektriciteit geleidt
- Dan pak je twee ijzeren (neem ik aan) spijkers o.i.d., en die sluit je dan aan op een doodsimpele batterij
 
Nu komt hier mijn eerste vraag, hoe verbindt je deze spijkers dan? Ik weet het, min-pool naar plus-pool, maar met wat voor materiaal? Moet ik een soort van electriciteitsdraad kopen in de bouwmarkt?
 
- Nou ja, je verbindt ze dus, en je hebt een elektrolyse, de reactie begint, maar waarvan is de hoeveelheid Fe2O3 die ontstaat afhankelijk? De hoeveelheid ijzer in de spijkers? Moet je ze dus eigenlijk om de zoveel tijd vernieuwen zodat de reactie voort kan zetten?
 
Alles na dit proces begrijp ik wel gewoon.
 
Lijkt me tof als iemand mij hiermee kan helpen!

Berichten: 493

Re: Fe2O3 d.m.v. elektrolyse


Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Fe2O3 d.m.v. elektrolyse

In het Engels staat op Wikipedia wel wat info over hoe je t kan maken:

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Iron(III)_oxide

Reageer