kwik in tl lamp

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

kwik in tl lamp

Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie kunnen helpen want op internet zie ik zoveel tegenstrijduge berichten..

Ik heb thuis een zonnebank en daarvan is 1 lamp kapotgevallen, ik heb geen kwik gezien als bolletjes maar wel poeder.. het is opgeruimd door mijn vriend met stoffer en blik deze heb ik later buiten gezet. De reden dat de lamp kapot is is omdat er een stoel met een zware jas is opgevallen. Deze jas heb ik buiten opgehangen maar volgens internet moet ik deze weggooien dit vind ik zo zonde sinds ik deze van mijn vriend heb gekregen. Ik heb de ggd gebeld hun zeggen niks aan de hand maar waarom dan die overdreven opruiminstructies die op internet staan??

Moet ik die jas nou weggooien of is luchten voldoende?
Oja en mn vriend had sokken aan met opruimen die daarna in de wasmachine en droger zijn gegaan..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: kwik in tl lamp

mag ik vragen welke site op het internet je hebt gebruikt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: kwik in tl lamp

Dat poeder is geen kwik, maar waarschijnlijk de losgelaten coating van de binnenkant van zo'n buis. Daar kan bij een oudere buis wel een groot deel van het kwik in zitten overigens. Dus als je dat al netjes hebt opgeruimd dan ben je van een deel van het kwik al verlost. 
Verder, niks weggooien (behalve de scherven, die liefst naar het KCA in een afgesloten zak). Wel die ruimte met die zonnebank de komende tijd (dagen, weken) ruim blijven ventileren, liefst direct naar de buitenlucht. Kan nogal even duren voordat die paar overigens nauwelijks zichtbare minuscule druppeltjes kwik geheel verdampt zijn.
Jas goed wassen en daarna met een gerust hart dragen. 
En verder geen paniek, de kans is groot dat met slechts één zo'n lamp zelfs in een normaal geventileerde kamer de kwikconcentratie in de lucht niet of niet lang boven acceptabele waarden uitstijgt. 
 
waarom dan die overdreven opruiminstructies die op internet staan??
 
Omdat niet iedere mens weldenkend is, en/of zich bewust van het mógelijke gevaar, en er maar weinigen zijn die fatsoenlijk kunnen inschatten/uitrekenen hoe groot zo'n gevaar is. Altijd slim om dan het zekere voor het onzekere te nemen. 
"better err on the side of caution". 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: kwik in tl lamp

Nouja, het zekere voor het onzekere nemen is niet altijd slim - in dit geval zou je bijvoorbeeld zonder reden een jas of wellicht de hele zonnebank kunnen weggooien, terwijl er feitelijk niet zoveel aan de hand is.
 
Die hoeveelheid kwik in zo'n buis is heel klein, de kans is groot dat het zo weinig is dat je uberhaupt geen bolletje kwik hebt kunnen zien. Ventileren lijkt me de beste optie: zowel van de ruimte waarin die zonnebank staat (raampjes open laten indien aanwezig), als die jas (wellicht even buiten aan een wasmolen/wasrek hangen?).
 
Overigens zijn dat ook al voorzorgsmaatregelen. Kwik is in sommige situaties een bijzonder giftig zwaar metaal, maar dat betreft vooral kwikverbindingen. Metallisch kwik zoals je het in tl-achtige-buizen aantreft is relatief ongevaarlijk, al is het aan te raden inademing te voorkomen.
Victory through technology

Berichten: 2

Re: kwik in tl lamp

Hoi Aadkr,

Ik heb op google gebroken tllamp ingetoets en kwam zo o.a op rivm en ggd.
Beste Jan en Ben,

Bedankt voor jullie reactie het stelt me gerust eindelijk iemand met verstand van zaken te spreken. Voor mezelf vond ik het niet zo eng maar ik heb een babytje van 1 maand en was bang voor zijn gezondheid! Dank jullie wel

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: kwik in tl lamp

Nou ja, zolang je niet de intenties hebt de komende maanden die baby een bruin kleurtje te geven, komt dat helemaal in orde. En zeker met de heersende temperaturen is dat beetje kwik zo vervlogen, mits je inderdaad de ramen open laat staan.

Reageer