Waarom methanol als oplosmiddel en niet een andere oplosmiddel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 80

Waarom methanol als oplosmiddel en niet een andere oplosmiddel

Hallo,

Ik zie dat voor de GC-analyses van btex (primaire aromaten; benzeen, tolueen, ethylbenzeen en xyleen) voornamelijk methanol als oplosmiddel wordt gebruikt voor het opstellen van bv kalibratiestandandaarden. Ik vroeg mij af waarom de voorkeur naar methanol gaat en niet bijvoorbeeld aceton, ethanol of een andere oplosmiddel??

Berichten: 12.262

Re: Waarom methanol als oplosmiddel en niet een andere oplosmiddel

Het heeft diverse redenen, maar methanol is wel een beetje een 'standaard' oplosmiddel. Voordeel is vooral dat er veel in oplost, van redelijk 'vettige' stoffen tot complete mengbaarheid met water. Bovendien is het goedkoop, en heeft het een prettige dampdruk: het vervliegt niet waar je bij staat, maar in een rotovap of onder een stroompje stikstof ben je er redelijk snel weer vanaf.
Victory through technology

Berichten: 80

Re: Waarom methanol als oplosmiddel en niet een andere oplosmiddel

Oke maar wat is het verschil tussen methanol en ethanol?? En waarom juist methanol ipv ethanol als oplosmiddel kiezen voor de gc-analyse van de btex componenten...

Kennelijk maakt het uit maar ik kan moeilijk inzien wat de voordelen zijn van methanol in tegenstelling tot ethanol voor dit soort gc analyses van koolwaterstoffen in zowel polaire als apolaire kolommen...

Kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven

Berichten: 12.262

Re: Waarom methanol als oplosmiddel en niet een andere oplosmiddel

Een nadeel van ethanol is dat het een azeotroop vormt met water, en dat absolute ethanol water opneemt uit de lucht. Als je dus een bekerglas ethanol enige tijd open laat staan dan komt er spontaan water in je oplossing. Uiteraard is dat een kwestie van hoe langer hoe meer, dus worden je resultaten minder consequent.
 
Daarnaast is ethanol domweg duurder, dus waarom zou je het wel gebruiken?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Waarom methanol als oplosmiddel en niet een andere oplosmiddel

Wat betreft ethanol: Vergelijk het kookpunt daarvan eens met dat van benzeen. Wat betekent dat voor de detectie van benzeen?
 
Wat betreft aceton: Dat is een heel fijn oplosmiddel, helaas is het een beetje te fijn. Er lost van alles in op, mogelijkerwijs ook delen van je stationaire fase. Hoewel dat probleem in veel gevallen in de praktijk niet optreedt, kan het wel een reden zijn om er voor de zekerheid maar geen gebruik van te maken. Bovendien is aceton erg vluchtig, waardoor je het risico loopt dat er al voor de injectie een deel van het oplosmiddel verdampt. Dit heeft natuurlijk invloed op de concentratie van de componenten, wat tot onjuiste meetwaardes leidt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer