Opslag zoutzuur

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 33

Opslag zoutzuur

Ik heb hier één liter 30% HCl. Ik was een beetje verbaast over de dampdruk van HCl, maar kwam er achter dat het ging om het gas (dus niet de waterige oplossing). Nou bevindt deze HCl zich in een goed afgesloten fles in de schuur, maar ik vroeg mij af, aangezien er geen goede ventilatie is in die schuur, of deze ook in deze waterige vorm zich op een gevaarlijke manier kan ophopen over de loop van de tijd.
 
Is dat iets waar ik rekening mee moet houden en aanpassen, of valt dit in een afgesloten fles wel mee? Ik wil natuurlijk niet de schuurdeur open doen en begroet worden door sterke zure dampen  ;) .
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Opslag zoutzuur

Ik heb hier ook een vraag over: kan je veilig geconcentreerde zuren als 98% zwavelzuur, 68% salpeterzuur en 30% zoutzuur of (geen zuur) waterstofperoxide 30% in je huis hebben zondag dat er gevaren zijn?

Berichten: 460

Re: Opslag zoutzuur

Als je het zoutzuur gewoon in een fles houdt met de dop erop is er niets aan de hand. Je hebt je schoonmaakmiddelen toch ook gewoon in je keukenkastje staan. (wel zorgen dat het niet te warm wordt ivm met drukopbouw). Je kan ze makkelijk veilig bewaren, ze zijn uit zichzelf niet explosief en voor jaren stabiel. Waterstofperoxide zou ik enigsinds voorzichtig zijn, in ieder geval opletten. DAt moet je sowieso donker en het liefst koel bewaren. Maar ook dan heb je ontleding tot zuurstof met gevolg druk in de fles, die moet je niet te lang bewaren.
 
Alles valt en staat met de hoeveelheden natuurlijk. en niet samen in een kast zetten met met bv base of organische troep.

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Opslag zoutzuur

Kan waterstofperoxide wel bij de de rest van organische (oplos)middelen en zouten staan?
Mijn opa (ex professor tu delft microbiologie) was erg kritisch op het idee om de zuren op te slaan en met geconcentreerd salpeterzuur in het speciaal. Moet je hier echt per se een zuurkast voor hebben om ze te gebruiken of om op te slaan in kleine hoeveelheden?

Berichten: 33

Re: Opslag zoutzuur

Wel, gevaren zijn er altijd, het gaat erom hoe overkomelijk die zijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Opslag zoutzuur

Maar kan ik gewoon de zuren kopen en gebruiken zonder zuurkast? Natuurlijk wel veiligheidskleding en veiligheidsbril

Berichten: 33

Re: Opslag zoutzuur

druipertje schreef: Alles valt en staat met de hoeveelheden natuurlijk. en niet samen in een kast zetten met met bv base of organische troep.
 
Waarom niet? Zolang alles in zijn fles zit reageert het niet met elkaar, en in het geval van explosie/brand heeft het ook niet zoveel zin om het in de kast ernaast te zetten. Ik heb maar één schuur, hoe zou ik dat moeten oplossen?
HeisenbergNL schreef: Maar kan ik gewoon de zuren kopen en gebruiken zonder zuurkast? Natuurlijk wel veiligheidskleding en veiligheidsbril
 
Als je dat niet zeker weet, vraag ik me af of je er mee om moet gaan. Koningswater is geen leuk spul. Kijk naar de dampdruk van de middelen, raadpleeg de MSDS, etc. Zwavelzuur hoeft niet in de zuurkast, ether en andere vluchtige verbindingen daarentegen wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.560

Re: Opslag zoutzuur

Los van het punt dat waterstofperoxide niet organisch is, dus dat "de rest van de organische oplosmiddelen" sowieso nergens op slaat.
 
Waterstofperoxide NOOIT bij organische oplosmiddelen bewaren.
 
Waarom: Het is een sterke oxidator, organische oplosmiddelen zijn vaak brandbaar, gaat er iets mis waardoor de inhoud van de een bij de andere komt, dan heb je een probleem. Of je buren.
 
Voor de rest is opslag van zuren niet zo'n probleem. Ook geconcentreerd salpeterzuur niet. Liefst wel met enige afzuiging, en als je slim bent zet je de flessen in een lekbak.
 
Houd een en ander wel van elkaar gescheiden. Zuren bij elkaar, organische oplosmiddelen bij elkaar, en waterstofperoxide apart, gekoeld en in het donker.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 33

Re: Opslag zoutzuur

Marko schreef: Los van het punt dat waterstofperoxide niet organisch is, dus dat "de rest van de organische oplosmiddelen" sowieso nergens op slaat.
 
Waterstofperoxide NOOIT bij organische oplosmiddelen bewaren.
 
Waarom: Het is een sterke oxidator, organische oplosmiddelen zijn vaak brandbaar, gaat er iets mis waardoor de inhoud van de een bij de andere komt, dan heb je een probleem. Of je buren.
 
Voor de rest is opslag van zuren niet zo'n probleem. Ook geconcentreerd salpeterzuur niet. Liefst wel met enige afzuiging, en als je slim bent zet je de flessen in een lekbak.
 
Houd een en ander wel van elkaar gescheiden. Zuren bij elkaar, organische oplosmiddelen bij elkaar, en waterstofperoxide apart, gekoeld en in het donker.
 
Ja, dat is inderdaad wel een goed idee. Ik heb het op het moment op dezelfde plank staan, maar dan de zuren aan de ene kant, de basen aan de andere en organische stoffen, zoals cyclohexylamine, DCM en aceton in het midden. Op zich zou dat wel anders mogen, maar ik denk dat een normale plastic lekbak niet genoeg zal zijn om zwavelzuur tegen te gaan. Of vergis ik me daarin?

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Opslag zoutzuur

Moet ether per se in een zuurkast ook in kleine hoeveelheden (maximaal paar honderd mL)
Experimenten daarmee doe ik buiten ik heb het over het opslaan van de stoffen

Berichten: 460

Re: Opslag zoutzuur

Ik zou ether het liefst op een plek zetten met enige afzuiging. Bij evt lekkage van een fles wil je geen hogere concentratie brandbare gassen hebben. (geldt voor alle organische troep). Ethers (dan zeker de diethylether) kan akelig instabiele peroxides vormen als het jaren staat.. daarom absoluut niet te lang bewaren. Je zal niet de eerst zijn waarbij een oude fles diethylether besluit te exploderen bij het openen van de fles.
 
Voor zuren is alleen salpeterzuur enigsids bekend dat het bij lang staan wat nox dampen vrijkomen waardoor je drukopbouw kan krijgen in de fles (spreek ik wel over jaren). Bij kleine hoeveelheden niet zo'n probleem, maar bij de opslag van een paar honderd liter bij bedrijven is het toch wat anders.
Josters schreef:  
Ja, dat is inderdaad wel een goed idee. Ik heb het op het moment op dezelfde plank staan, maar dan de zuren aan de ene kant, de basen aan de andere en organische stoffen, zoals cyclohexylamine, DCM en aceton in het midden. Op zich zou dat wel anders mogen, maar ik denk dat een normale plastic lekbak niet genoeg zal zijn om zwavelzuur tegen te gaan. Of vergis ik me daarin?
 
lekbak het liefst rvs, maar de meeste plastics kunnen er wel even tegen. Belangrijker is stofsoort per lekbak.
 
waterstofperoxide sowieso nooit bij organische producten zetten. vorming van organische peroxides zijn de grootst mogelijke rotzooi.

 

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Opslag zoutzuur

Een liter 68% HNO3 en misschien een paar honderd mL (diethyl-)ether in een bruine glazen fles, is dat gevaarlijk om op te slaan in een ruimte zonder afzuig instalatie

Berichten: 460

Re: Opslag zoutzuur

geen afzuiginstallatie is iets anders dan totaal geen "afzuiging". Een fles waarbij wat ether lekt in een afgesloten kast kan eerder een brandbare situatie zijn dan een losse fles op een tafel in je woonkamer. Enige luchtverversing is wenselijk.

Berichten: 33

Re: Opslag zoutzuur

druipertje schreef: Ik zou ether het liefst op een plek zetten met enige afzuiging. Bij evt lekkage van een fles wil je geen hogere concentratie brandbare gassen hebben. (geldt voor alle organische troep). Ethers (dan zeker de diethylether) kan akelig instabiele peroxides vormen als het jaren staat.. daarom absoluut niet te lang bewaren. Je zal niet de eerst zijn waarbij een oude fles diethylether besluit te exploderen bij het openen van de fles.
 
Voor zuren is alleen salpeterzuur enigsids bekend dat het bij lang staan wat nox dampen vrijkomen waardoor je drukopbouw kan krijgen in de fles (spreek ik wel over jaren). Bij kleine hoeveelheden niet zo'n probleem, maar bij de opslag van een paar honderd liter bij bedrijven is het toch wat anders.

 
lekbak het liefst rvs, maar de meeste plastics kunnen er wel even tegen. Belangrijker is stofsoort per lekbak.
 
waterstofperoxide sowieso nooit bij organische producten zetten. vorming van organische peroxides zijn de grootst mogelijke rotzooi.

 
 
RVS = roest vrij staal? Ik heb geen waterstofperoxide op het moment in huis.

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Opslag zoutzuur

En gescheiden van de rest een liter H2O2 in een bruine glazen fles met schroefdop

Reageer