[natuurkunde] Krachtensysteem vervangen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 138

Krachtensysteem vervangen

Hallo,
 
IK begrijp nog iets niet helemaal en hoop wederom dat jullie me wat kunnen helpen met het begrijpen.
Volgende oefening:
 
Vraag:
a) Geef de resultaten in A.
b) Geef de vergelijking van de drager van de unieke resultate.
Afbeelding
 
Mijn uitkomsten:
 
y = -1,87x - 21
R = -119i + 223j
Ma = 1322 Nm
 
Wat ik eigenlijk gedaan heb is eerst het moment berekend rond de oorsprong (resulterend moment) en vervolgens dat gelijk gesteld aan mijn moment van de resulterende kracht (determinant met resulterende kracht en plaats x,y. Daar komt de vergelijking uit) . 
Echter vraag ik mij af waar het punt A hierbij komt kijken? Nergens is punt A opgenomen in mijn oefening, dus klopt dit wel?
Doe ik het wel juist?
 
Want mijn resultate is gewoon alles opgeteld tenopzichte van de oorsprong. Dan het moment genomen van tov de oorsprong.
Hoe kan die resultante dan in het punt A staan?
 
Hopelijk kan iemand me helpen ! Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Krachtensysteem vervangen

Ik snap niet helemaal wat de bedoeling is,
 
a) Geef de resultaten in A.
b) Geef de vergelijking van de drager van de unieke resultate
 
Dat is vast een of ander vakjargon uit een (constructie?)technisch boek.
"de resultaten in" ?? :?
"drager van" ?? :?
"unieke resultate" ?? :?
 
 
Maar als A een punt is waaraan een ingewikkeld stelsel van stangen vasthangt :
M1 veroorzaakt een kracht omhoog in A, en verder hebben zowel F als G verticale componenten omhoog. Tel op.
Zowel F als G hebben ook horizontale componenten: bepaal hiervan de resultante.
vectorieel opgeteld geven die horizontale en verticale krachten samen de totale kracht in A 
 
Dan hebben verder F en G samen nog een resulterend moment rondom A.
 
een berg goniometrisch rekenwerk om dat allemaal op een rijtje te krijgen.
 
Mijn uitkomsten:
 
y = -1,87x - 21
R = -119i + 223j
Ma = 1322 Nm
 
 
 
geen idee wat dit voorstelt
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 138

Re: Krachtensysteem vervangen

Sorry ik heb de opgave fout geschreven door haastig te zijn. De vragen zijn:
 
a) Geef de resultante in A.
b) Geef de vergelijking van de drager van deze unieke resultante.
 
Het enige waar je rekening mee moet houden zijn de krachten en momenten op de tekening.
Het is dus de bedoeling dat je het krachten systeem herleidt naar een resultante in A.
 
Hopelijk is het nu wat duidelijker en weet je waarover ik het heb. 
Mijn resultaten waren:
 
Vergelijking drager: y = -1,87x - 21
Resultantekracht: R = -119i + 223j
 
Nu vraag ik me af hoe je die krachten kunt herleiden naar een punt in A. In mijn berekeningen is helemaal het punt A niet aanbod gekomen.

 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Krachtensysteem vervangen

ontbind eerst die krachtvectoren F en G in een horizontale en in een vertikale component
gebruik de sinus en cosinus.
denk dan aan de 3 evenwichtsvoorwaarden.

Berichten: 138

Re: Krachtensysteem vervangen

Ja die krachten ontbinden en momenten berekenen is kinderspel en begrijp ik volledig.
Maar het is me meer te doen om het begrijpen van de krachten die herleidt worden naar een nieuw systeem.
 
Maar hoe bekom je die resultante in punt A?
De resultante van alle krachten berekenen is makkelijk, maar hoe bekom je specifiek de resultante in punt A en hoe zit het dan met de vergelijking van de drager?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Krachtensysteem vervangen

neem de reactiekracht in punt A vertikaal omhoog aan. laten we die F(R,A) noemen.
de algebraische som van alle vertikale krachten moet nul zijn.
laten we er een rekenopgave van maken.
stel :G=100 N en stel F=100N
stel dat moment Ma op+500N.m
stel nu de evenwichtsvergelijking op
bedenk dat dat moment Ma geen enkele invloed heeft op de vertikale resulterende krachtF(R,A). dat moment hoef je dus in je vergelijking niet op te nemen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Krachtensysteem vervangen

Xasuntox schreef:  
Maar hoe bekom je die resultante in punt A?
De resultante van alle krachten berekenen is makkelijk, maar hoe bekom je specifiek de resultante in punt A
 dat is die resultante van die krachten F en G, gewoon verplaatst naar A, PLUS de kracht die door het moment M1 op 3 m afstand van het draaipunt in A wordt uitgeoefend.
 
krachten.gif
krachten.gif (7.55 KiB) 663 keer bekeken
 
en hoe zit het dan met de vergelijking van de drager?
 
Ik heb geen idee wat ik moet verstaan onder "de vergelijking van de drager"  :? . Is mij onbekend vakjargon.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Krachtensysteem vervangen

aadkr schreef:  
bedenk dat dat moment Ma geen enkele invloed heeft op de vertikale resulterende krachtF(R,A). dat moment hoef je dus in je vergelijking niet op te nemen.
als ik zoals hier op drie meter uit een muur een moment uitoefen op een punt van een horizontaal uitstekende stang dan is er in de muurbevestiging wel degelijk een kracht langs de muur naar boven. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 138

Re: Krachtensysteem vervangen

Jan van de Velde schreef:  dat is die resultante van die krachten F en G, gewoon verplaatst naar A, PLUS de kracht die door het moment M1 op 3 m afstand van het draaipunt in A wordt uitgeoefend.
 
Afbeeldingkrachten.gif
 
Ik heb geen idee wat ik moet verstaan onder "de vergelijking van de drager"  :? . Is mij onbekend vakjargon.
 
Vergelijking van de drager van de resultante kracht. Dit staat er ook in mijn cursus.
Begrijp het nog steeds niet helemaal, al heeft je tekening toch wel wat verduidelijkt.
 
Maar de vraag vind ik ook wat onduidelijk, moet je het vervangen door een kracht alleen of een kracht met een koppel. Want namelijk elke keer je een kracht verschuift naar een punt moet je het koppel toevoegen dat gelijk is aan het moment van de kracht tenopzichte van het nieuwe punt.
 
Dit is de theorie van de cursus:
 
Afbeelding

Berichten: 138

Re: Krachtensysteem vervangen

Jan van de Velde schreef:  dat is die resultante van die krachten F en G, gewoon verplaatst naar A, PLUS de kracht die door het moment M1 op 3 m afstand van het draaipunt in A wordt uitgeoefend.
 
Afbeeldingkrachten.gif
 
Ik heb geen idee wat ik moet verstaan onder "de vergelijking van de drager"  :? . Is mij onbekend vakjargon.
 
Als resultante kracht in A kwam ik dit uit: R = -119i + 223j
Dit is gewoon alle krachten opgeteld. Maar ik begrijp niet hoe je dan de vergelijking van de drager (van deze resultante) moet geven.
En in mijn resultante zit toch nog niet het moment gerekend dat ontstaat door het verschuiven van de kracht?
 
Als ik gewoon alle krachten optel (zoals ik gedaan heb) bekom ik toch gewoon de resultante in de oorsprong?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Krachtensysteem vervangen

Wat ik hierboven deed is eenvoudigweg bepalen welke kracht er in punt A staat als gevolg van de krachten F, G en het moment M1. 
Los daarvan kun je voor F en G ook nog bepalen welk moment er in A staat.
 
Maar heel deze wijze  van vraagstelling is mij vreemd, d.w.z. ik heb eigenlijk geen idee waar ik nou juist heen moet. Sorry.
Hier moet eens iemand naar kijken die dit jargon begrijpt. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 138

Re: Krachtensysteem vervangen

Jan van de Velde schreef: Wat ik hierboven deed is eenvoudigweg bepalen welke kracht er in punt A staat als gevolg van de krachten F, G en het moment M1. 
Los daarvan kun je voor F en G ook nog bepalen welk moment er in A staat.
 
Maar heel deze wijze  van vraagstelling is mij vreemd, d.w.z. ik heb eigenlijk geen idee waar ik nou juist heen moet. Sorry.
Hier moet eens iemand naar kijken die dit jargon begrijpt. 
 
Zou je anders de bewerkingen eens kunnen uitschrijven van wat je gedaan hebt daar.
Daar zou ik al een heel eind mee kunnen komen denk ik ! Bedankt, vind het zelf ook maar een rare vraag.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Krachtensysteem vervangen

Ik heb nog helemaal niks uitgewerkt, slechts een plan van aanpak bedacht om de kracht op en het moment om punt A te bepalen. 
Aanpak voor de kracht zag je al. 
 
Aanpak voor moment om A komt er zó uit te zien:
 
momenten.gif
momenten.gif (11.43 KiB) 602 keer bekeken
 
NB: de hoeken en lengteverhoudingen in het oorspronkelijke plaatje kloppen niet, dus de échte plaatjes gaan afwijken van wat je hier ziet, maar het zal sowieso uitdraaien op een een kracht schuin omhoog op A, plus een linksdraaiend moment om A. 
 
uitwerken komt neer op een bergje goniometrie...... Waarschijnlijk gaat dat met vectorwiskunde eenvoudiger. Maar da's niet mijn ding.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Krachtensysteem vervangen

wat ik je wil vragen is , zijn de grootte van F en G gegeven?
je hebt exact de waarde van de resulterende kracht berekent, maar dat kan toch alleen maar als de waarden van F en G gegeven zijn?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Krachtensysteem vervangen

Jan van de Velde schreef: Ik heb geen idee wat ik moet verstaan onder "de vergelijking van de drager"  :? . Is mij onbekend vakjargon.
Ik veronderstel dat drager hier als synoniem voor het begrip werklijn is gebruikt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer