Disopyramide in zuur milieu

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Disopyramide in zuur milieu

Hallo allemaal,
 
Als zuur toegevoegd wordt aan een disopyramideoplossing (of molecuul met soortgelijke structuur), waarom gaan dan de H'tjes bij de stikstofatomen zitten en niet bij het zuurstofatoom. Ik snap wel dat ze daar gaan zitten vanwege het ongebonden elektronenpaar, maar zuurstof heeft er ook twee. Komt het dan omdat als het bij zuurstof gaat zitten een elektronenpaar ongebonden blijft? Of zit ik er helemaal naast?
 
Ik heb gegoogled, maar kon niks hierover vinden.
Ik hoop dat hier iemand me kan helpen.
 

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Disopyramide in zuur milieu

Het heeft gewoon met de basesterkte te maken. De stikstofgroep accepteert gemakkelijker een H+ dan een zuurstofgroep.
 
En de reden daarvoor is dat O meer elektronegatief is dan N. Een O-atoom wil liever elektronen bij zich houden dan een N-atoom. Als gevolg daarvan staat een O-atoom gemakkelijker een H+ af (zodat hij de elektronen van de binding voor zichzelf kan houden) dan een N-atoom dat doet. En omgekeerd is een O-atoom minder geneigd een H+ op te nemen.
 
Vandaar ook dat H2O een zwakkere base is dan NH3. En dit principe kun je aanhouden voor nagenoeg alle situaties met N en O-atomen waar andere substituenten aan zitten.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer