Kwamtummechanica boek

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 147

Kwamtummechanica boek

Beste,
 
 
Ik ben op zoek naar een boek over kwantuum fysica. Ik zou me hier graag mee bezighouden in de vakantie. 
 
Iemand dat suggesties heeft? 
 
 
Alvast bedankt!
Sterfelijkheid is de mogelijkheidsvoorwaarde tot een zinvol leven.

Berichten: 546

Re: Kwamtummechanica boek

Voordat iemand hier concreet suggesties kan geven zal je een moeilijkheidsgraad aan moeten geven. Moet het een populair-wetenschappelijk boek zijn voor leken, iets met alleen wiskunde van middelbaar schoolniveau of een boek voor universitaire natuurkundestudenten?
 
Wat zijn je verdere eisen aan het boek?

Berichten: 147

Re: Kwamtummechanica boek

Liefst een boek voor universitaire natuurkundestudenten. Maar in deze categorie dan wel een niet al te moeilijk. Ik ben namelijk zelf van plan om me later te verdiepen in deze richting, vandaar dat ik nu al wat wou lezen hieromtrent. Heb nu het eerste jaar unif achter de rug, en heb dus wel al basis wiskunde en natuurkunde. 
 
Verder mag het zowel een Engelstalig al Nederlandstalig boek zijn. En mijn voorkeur gaat ook uit naar de theorie achter de kwantumfysica en de deeltjes die bestaan op het allerkleinste niveau dan naar de wiskunde die hier allemaal bij komt kijken. ;)
 
Hopelijk is dit voldoende informatie? 
Sterfelijkheid is de mogelijkheidsvoorwaarde tot een zinvol leven.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Kwamtummechanica boek

HET standaard werk dat eerstejaars studenten gebruiken om quantum fysica te leren is "D.J. Griffiths - Introduction to Quantum Mechanics". Ben zelf ook een groot fan van dat boek. Echt verbazingwekkend hoe helder die man de dingen weet uit te leggen, inclusief alle benodigde wiskunde die daar bij komt kijken om zelf dingen uit te kunnen rekenen.
 
 
Helaas voor je gaat dat boek nog niet echt over welke deeltjes er allemaal bestaan. Daarvoor zul je eerst nog wat langer moeten studeren.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Kwamtummechanica boek

Dezelfde auteur Griffiths heeft ook een boek geschreven over elementaire deeltjes. Ik heb het zelf niet gelezen, dus ik weet niet wat de benodigde voorkennis daarvoor is.

Berichten: 555

Re: Kwamtummechanica boek

Het boek over elementaire deeltjes kan (naar mijn mening) niet tippen aan het quantum mechanica boek.
Het enige wat je eigenlijk echt nodig hebt is een basis voor relativiteit dacht ik. (en mischien optellen van angulaire momenten)
 
Als je later meer met deeltjes (veldentheorie steekt z'n lelijke kop dan al vlug op ;) ) wilt gaan doen, zal je niet genoeg hebben aan het boek van griffiths.
Als inleiding is het wel een aanrader, maar focus niet al te veel op het gebruik van expliciete golffuncties.
Als je zover geraakt is het formalisme gebaseerd op lineaire algebra erg handig. Hier zijn er echter wel een heel aantal niet-triviale subtiliteiten die je vordering zullen vertragen.
 
Ik weet niet hoe jij het best leert, maar voor kwantummechanica is wiskunde belangrijk om je begrip bondig en eenduidig neer te schrijven.
Anders gaan er (misschien) fouten insluipen en dat moet je ten alle kosten vermijden hier.
 
Ik vermoed trouwens dat over een 4-5 tal jaren griffiths niet langer de basistekst zal zijn omdat daar toch op een aantal punten kort door de bocht gegaan wordt om de duidelijkheid te bevoordelen. Deze punten kunnen later voor problemen zorgen als een boek zoals Ballentine (hét boek voor rigoureuze kwantummechanica, master-niveau) het algemenere geval gaat beschouwen dat altijd geldt (zoiets heb ik meegemaakt). Op internationale fora zie ik zelfs al regelmatig de tip om meteen met Ballentine aan de slag te gaan vanwege deze rigoureuze aanpak.

Berichten: 147

Re: Kwamtummechanica boek

Klinkt allemaal interessant! :)
 
 
Ik denk dan toch voor Griffiths' Introduction te gaan, ik denk dat het best is dat ik eerst met de inleiding van deze materie begin. Nu alleen maar hopen dat de wiskunde niet al te moeilijk is! :)
 
Alleszins al heel hard bedankt voor de reacties! 
Sterfelijkheid is de mogelijkheidsvoorwaarde tot een zinvol leven.

Reageer