[wiskunde] Veeltermfunctie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 246

Veeltermfunctie

Drieske schreef: (Herkomst: toelatingsexamen juli 2001)

34) Als
\(x^4 + 4 x^3 + 6p x^2 + 4q x + r\)
deelbaar is door
\(x^3 + 3x^2 + 9x + 3 \)
, dan is
\(p(q+r)\)
gelijk aan[/i]

 
<ul class="bbcol">[*]12.
[*]15.
[*]18.
[*]21.
[/list]
Verborgen inhoud
Antwoord A.


Stel een vraag over deze oefening.
 
Ik zou niet weten hoe ik dit moet oplossen. Wie kan me helpen?
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Veeltermfunctie

Je hebt een 4e gr pol die deelbaar is door een 3e gr pol, wat is dan het quotiënt (wat kan alleen maar op de ... staan):
 
 
(x^3+3x^2+9x+3)(... + ...)=x^4+4x^3+6px^2+4qx+r
 
Werk de haakjes (links) uit.

Berichten: 246

Re: Veeltermfunctie

Ik denk dat ik je nog niet helemaal kan volgen. Als een veelterm deelbaar is door een andere veelterm, betekent het dan dat er geen rest ontstaat als je het uitdeelt? Ik zie wel dat bij de eerste ... x moet staan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Veeltermfunctie

AItt schreef: Ik denk dat ik je nog niet helemaal kan volgen. Als een veelterm deelbaar is door een andere veelterm, betekent het dan dat er geen rest ontstaat als je het uitdeelt? Ik zie wel dat bij de eerste ... x moet staan.
 
Precies (voor beide)! Dat is de betekenis van deelbaar. 
Als de eerste x is dan kan de tweede alleen maar een getal zijn ... , eens? Zo ja, noem dat dan maar even a.

Berichten: 246

Re: Veeltermfunctie

ja ik snap het nu denk ik. :)  x^4 +(3+a)x^3 +(3+9a)x +3a=x^4 +4x^3 +6px^2 +4qx + r
 
Dan : 3+a=4  a=1  en de rest volgt vanzelf.
 
Dank u wel voor de hulp. Maar is er misschien een snellere manier? Met wat minder kans op slordigheidsfouten?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Veeltermfunctie

AItt schreef: ja ik snap het nu denk ik. :)  x^4 +(3+a)x^3 +(3+9a)x +3a=x^4 +4x^3 +6px^2 +4qx + r
 
Dan : 3+a=4  a=1  en de rest volgt vanzelf.
 
Prima!
 
Dank u wel voor de hulp. Maar is er misschien een snellere manier? Met wat minder kans op slordigheidsfouten?
 
 
Misschien ... , ik wacht af!

Reageer