[scheikunde] pH NH4CN berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

pH NH4CN berekenen

Hallo,
 
Weet iemand hoe je het ph van NH4CN kan berekenen. Ik neem aan dat het splitst in NH4+ (een zwak zuur) en CN- (  een zwakke base), 
we berekenen dan de H3O+ concentratie geproduceerd door NH4+
we berekenen dan de OH- concentratie geproduceerd door CN-
 
 
Daarna kijken we wie de hoogste concentratie heeft, en we trekken van de hoogste de laagste concentratie af, en de concetratie die overblijft zal dienen voor de berekening van het ph.
 
BV:
Als de conc. van H3O+ door NH4+ 3M zou zijn 
en 
de conc. van OH- door CN-  2M zou zijn, dan hebben we:   3M-2M= 1M H30+
 
Dus we hebben 1M H3O+ en aan de hand hiervan berekenen we de ph. De andere 2M H3O+ en 2M OH- reageren weg met elkaar en vormen water. Ben ik correct?
 
 
Hartelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: pH NH4CN berekenen

Ga om te beginnen eens na of NH4CN een zuur of basich zout is. Je hebt daarvoor de zuurconstante van NH4+ en de baseconstante van CN- nodig.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: pH NH4CN berekenen

Het is basisch, gemakkelijk te ontdekken door de Kbs met de Kas te vergelijken. Maar mn vraag is of we de gevormde H+ en OH- eerst moeten berekenen? Zowel van de zuur als de base, waarna je van de grootste concentratie ( of het nu zuur of base is ) de kleinste aftrekt & je overblijft met een bepaalde H+ of OH- concentratie die je kan gebruiken voor de berekening van de ph?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: pH NH4CN berekenen

Als het basisch is gaat de concentratie H+ verwaarloosbaar klein zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: pH NH4CN berekenen

Dus ik geloof dat u bedoelt dat we de H3O+ concentratie niet moeten berekenen. 
Maar zowel CN- als NH4+ zijn zwak  ( allebei evenwichtsreacties met water). Ze behoren dus tot dezelfde categorie. Het is niet zo dat een van deze 2 een UITERST zwakke zuur/ base is terwijl de andere een ZWAKKE zuur/base is, dan pas zouden we de concentratie niet meer in rekening moeten houden voor de UITERST ZWAKKE zuur/base.
 
 
Ook al is de Kb groter dan de Ka, wat voor een basische oplossing zorgt. Maar dat betekent dan toch niet dat we de andere concentratie zomaar mogen verwaarlozen! En zeker niet wanneer ze beiden tot dezelfde "sterktegraad" behoren namelijk zwak. 
 
Wat als je bv 1M OH- bekomt en 0,70M H3O+ bekomt wat mogelijk is als de K's dicht genoeg bij elkaar liggen. Mag je toch niet zomaar 1M als basis gebruiken voor de ph berekening! 

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: pH NH4CN berekenen

mcfaker123 schreef:Dus ik geloof dat u bedoelt dat we de H3O+ concentratie niet moeten berekenen.
 

Je kunt de [H+]-termen op een aantal plaatsen verwaarlozen en uit de vergelijkingen weglaten.

 

Anders gesteld: Stel dat je de berekening zou doen die jij voor ogen hebt, en je berekent H+ en OH- die  bij de afzonderlijke reacties zouden ontstaan. Aangezien de oplossing basisch wordt is H+ veel kleiner dan OH-, bijvoorbeeld 10-10mol/L tegenover 10-4 mol/L. Dan blijft er na aftrekken nog steeds 10-4 mol/L staan.

 
Maar zowel CN- als NH4+ zijn zwak  ( allebei evenwichtsreacties met water). Ze behoren dus tot dezelfde categorie. Het is niet zo dat een van deze 2 een UITERST zwakke zuur/ base is terwijl de andere een ZWAKKE zuur/base is, dan pas zouden we de concentratie niet meer in rekening moeten houden voor de UITERST ZWAKKE zuur/base.

 

Ook al is de Kb groter dan de Ka, wat voor een basische oplossing zorgt. Maar dat betekent dan toch niet dat we de andere concentratie zomaar mogen verwaarlozen! En zeker niet wanneer ze beiden tot dezelfde "sterktegraad" behoren namelijk zwak.
 

Kijk naar de verhouding tussen de Ka van NH4+ en de Kbvan CN-. De ene is toch echt 1000000 keer groter dan de ander. En daarom zal de hoeveelheid H+ die zou kunnen vrijkomen door NH4+ nooit in verhouding staan tot de hoeveelheid OH- die ontstaat vanwege CN-.

 
[Wat als je bv 1M OH- bekomt en 0,70M H3O+ bekomt wat mogelijk is als de K's dicht genoeg bij elkaar liggen. Mag je toch niet zomaar 1M als basis gebruiken voor de ph berekening! 
 
Nee, maar dat was jouw vraag ook niet. Bottom line is: je kunt (en moet) de verwaarlozing toepassen die zinnig is bij de situatie. Bij de situatie die jij schetst (en overigens ook bij het hierboven gegeven voorbeeld) zou ik ervan uitgaan dat zowel H+ als OH- klein zijn ten opzichte van de andere concentraties.
 
Maar ik geloof niet dat dat examenstof gaat zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: pH NH4CN berekenen

Ok bedankt ik snap het! :) Het is dus toch zo dat zelfs als ze tot dezelfde "categorie" behoren, namelijk ZWAK ( niet uiterst zwak of sterk), indien de Kb de Ka duizenden keren overstijgt;of omgekeerd, we dan geen rekening houden met de H3O+. Het is dus enkel als de Ka en Kb bv zeer dicht bij elkaar staan, dat we met beiden rekening houden 

Reageer