Schoonmaakazijn

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Schoonmaakazijn

Ik gebruik schoonmaakazijn voor het bestrijden van onkruid. Hoe kan ik de concentratie verhogen? Heb nu een oplossing van 8%.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Schoonmaakazijn

Waarom wil je de concentratie verhogen? Je zou azijnzuur in een hogere concentratie kunnen kopen, maar ik vraag me af of dat je gaat helpen.

Berichten: 7

Re: Schoonmaakazijn

Dacht dat een hogereconcentratie beter werkt om het onkruid te doden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Schoonmaakazijn

Werkt het niet goed dan? Blijven er plantjes leven? Komt het onkruid weer op?

Berichten: 12.262

Re: Schoonmaakazijn

Een manier om thuis de concentratie te verhogen is uitvriezen van het water. Je kunt dat doen met een gewone vriezer: plaats de azijn in een fles met wat ruimte voor uitzetting een dag in de diepvriezer, en je zult zien dat het deels bevriest, maar deels niet. Het niet-bevroren deel heeft een aanzienlijk hoger percentage azijnzuur dan de 8% waarmee je begon.
 
Er zijn onkruiden die 8% wel overleven, maar wellicht 15% oid niet. Pas wel een beetje op bij gebruik op tegelwerk en dergelijke, het is een redelijk zuur geheel dat in sommige gevallen tegels of voegen kan aanvreten. Als het je erom te doen is om -alle- planten om te leggen, niet alleen onkruid, kun je wellicht beter met een herbicide aan de slag.
Victory through technology

Berichten: 493

Re: Schoonmaakazijn

Is het niet handiger om 'round up' te gebruiken tbv onkruid doden.
 
Of milieu vriendelijker, met de hand of indien tussen de tegels, met een mesje weg krabben.
 
En zoals ik heb begrepen, werkt azijn minder goed, als het onkruid al wat groter is.

Berichten: 12.262

Re: Schoonmaakazijn

Het probleem zal geheid teruggroeien zijn - als het wat groter is kun je het er wel uit trekken, maar dan blijven de wortels achter en komt het gewoon weer terug. Roundup klinkt verder als een prima plan, ik meen dat ze dat in tuincentra wel verkopen.
Victory through technology

Berichten: 7

Re: Schoonmaakazijn

Ik wil geen Roundup gebruiken. Het werkt prima, maar is slecht voor het milieu en de verkoop aan particulieren wordt binnenkort verboden.

Berichten: 12.262

Re: Schoonmaakazijn

Je kunt je natuurlijk wel afvragen of gebruiken van azijnzuur wel zo gezond is voor de rest van je tuin. Er zijn genoeg mensen die zoutzuur gebruiken om van de algen op hun terras af te komen, maar in zo'n geval moet je niet raar opkijken als de tuin waar het spoelwater van het terras in terecht komt problemen gaat krijgen. Met azijn kan dat probleem overigens net zo goed optreden - het kan een natuurlijk product zijn (wat zoutzuur ergens ook wel is), maar dat garandeert niets. 
Victory through technology

Reageer