[scheikunde] Gelijkaardig gedragen van elementen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 69

Gelijkaardig gedragen van elementen

Beste
 
Ik ben bezig voor het toelatingsexamen geneeskunde en ik kwam een vraag tegen die als volgt ging:
Gegeven is Seleen: Se (Atoomnummer 34, Relatieve atoommassa 79). Van welk van de volgende elementen verwacht je dat het zich gelijkaardig gedraagt?
 
A) Zuurstof

B) Fosfor

C) Chloor

D) Koolstof
 
Het antwoord is A, maar ik vraag me af welke factoren het gelijkaardig gedragen beïnvloeden?
 
Mvg
 
JustAQuestion

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Gelijkaardig gedragen van elementen

in eerste instantie zal het chemisch gedrag bepaald worden door het aantal valentie-elektronen (want deze bepalen het aantal en soort bindingen dat een atoom kan aangaan), dus het aantal elektronen op de buitenste schil. Ofwel dus ook: de kolom van het periodiek systeem.
 
De vergelijking Se/O is trouwens wat tricky: er zijn toch nog wel significante verschillen tussen de twee, veel groter dan die tussen S en Se, bijvoorbeeld.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 69

Re: Gelijkaardig gedragen van elementen

Typhoner schreef: in eerste instantie zal het chemisch gedrag bepaald worden door het aantal valentie-elektronen (want deze bepalen het aantal en soort bindingen dat een atoom kan aangaan), dus het aantal elektronen op de buitenste schil. Ofwel dus ook: de kolom van het periodiek systeem.
 
De vergelijking Se/O is trouwens wat tricky: er zijn toch nog wel significante verschillen tussen de twee, veel groter dan die tussen S en Se, bijvoorbeeld.
Oké bedankt! :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Gelijkaardig gedragen van elementen

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer