[scheikunde] Zuur-Base reacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Zuur-Base reacties

Dag iedereen, 
 
Ik heb een vraagje:
Je voegt 90ml van een KOH-opl met een concentratie van 0.1mol/l bij 65ml van een HNO3-opl met een concentratie van 0.1mol/l.
Wat is de pH van dit mengsel?
 
Dus ik heb deze oefening opgelost door de reactievgl met de molwaarden van KOH en HNO3 uit te schrijven. Je weet dat er op het einde nog 0.0025 mol KOH overblijft en dit dus de pH bepaalt, waaruit ik vervolgens de pH heb berekent.
 
Nu vroeg ik me echter af of dit dan een evenwichtsreactie was? Want ik heb dit opgelost door eerst de begin molwaarden te schrijven van de stoffen, vervolgens weet je dat 0.0065 mol HNO3 als eerste zal opreageren en er dus nog 0.0025 mol KOH overblijft, vandaar dat ik dacht dat dit een evenwichtsreactie was...
 
Is mijn vermoeden correct, is dit een evenwichtsreactie? :D
 
Mvg Michiel

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zuur-Base reacties

Zijn kaliumhydroxide en salpeterzuur sterke of zwakke basen/zuren? Let bij je pH berekening overigens op dat je het juiste volume gebruikt.

Berichten: 4

Re: Zuur-Base reacties

Fuzzwood schreef: Zijn kaliumhydroxide en salpeterzuur sterke of zwakke basen/zuren? Let bij je pH berekening overigens op dat je het juiste volume gebruikt.
 
Kaliumhydroxide is een sterke base en salpeterzuur is een sterk zuur, dus aflopend?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zuur-Base reacties

Inderdaad. Je gaat alleen evenwichten krijgen als 1 der zuren/basen een zwakke base is (en nog niet volledig geneutraliseerd is). Op wat voor pH kwam je overigens uit?

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Berichten: 4

Re: Zuur-Base reacties

Fuzzwood schreef:  
Inderdaad. Je gaat alleen evenwichten krijgen als 1 der zuren/basen een zwakke base is (en nog niet volledig geneutraliseerd is). Op wat voor pH kwam je overigens uit?
 
 Ik kom uit op een pH van 12.2. Maar ik dacht omdat er nog 0.0025 KOH overblijft dat het daarom een evenwichtsreactie was..
Maar dat is dan een foute redenering.

Reageer