[natuurkunde] massa's

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 421

massa's

Jan van de Velde schreef: (Herkomst: onbekend)

13) Twee digitale weegschalen zijn naast elkaar opgesteld. Weegschaal 1 draagt een statief waaraan een massa met volume 50 cm³ is opgehangen boven een vat geplaatst op weegschaal 2.

De weegschalen 1 en 2 duiden respectievelijk 800g en 500g aan.

Het vat op weegschaal 2 wordt nu gevuld met een halve liter water zodanig dat de massa volledig is ondergedompeld.


 
Afbeelding

Wat is dan de aflezing op de weegschalen 1 en 2 ?
<ul class="bbcol">[*]750 g en 1050 g
[*]750 g en 1000g
[*]800g en 1000g
[*]850 en 950 g
[/list]

Verborgen inhoud
Antwoord A.


Stel een vraag over deze oefening.
 
Zit hier een logische verklaring achter? Ik zou niet echt weten hoe je kunt redeneren.. 
 
(Ik weet natuurlijk wel dat halve liter= 500 g)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: massa's

De weegschalen 1 en 2 duiden respectievelijk 800g en 500g aan.

Het vat op weegschaal 2 wordt nu gevuld met een halve liter water
 
 
kun je er al eens eentje  uitsluiten?
 
archimedes2.png
archimedes2.png (5.58 KiB) 1427 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 421

Re: massa's

De laatste sowieso niet denk ik, want er is met zekerheid te zeggen dat er minimaar een 500g bijkomt rechts

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: massa's

Nog eentje (kan er massa verdwijnen?)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 421

Re: massa's

Aahn, dus antwoord B kan ook niet, want het totaal moet 1800 g zijn :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: massa's

Juist, 
 
En dan ga je gewoon eens redeneren (en daarvoor een beetje vloeken in de kerk, om heen en terugrekenen te voorkomen duiden we krachten aan in gram)
stel dat dat blokje 100 gram weegt
boven een leeg glas trekt dat dus met een "kracht" van 100 g aan dat touwtje
weegschaal 1 geeft dan 700 g aan van het gewicht van dat statief, en 100 g vanwege de spankracht in dat touwtje
 
Nou gieten we het water in het glas, zo dat het blokje van 50 cm3 wordt ondergedompeld. 
Wat gebeurt er met de spankracht in dat touwtje?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: massa's

Jan van de Velde schreef: za 28 jun 2014, 11:07 Juist, 
 
En dan ga je gewoon eens redeneren (en daarvoor een beetje vloeken in de kerk, om heen en terugrekenen te voorkomen duiden we krachten aan in gram)
stel dat dat blokje 100 gram weegt
boven een leeg glas trekt dat dus met een "kracht" van 100 g aan dat touwtje
weegschaal 1 geeft dan 700 g aan van het gewicht van dat statief, en 100 g vanwege de spankracht in dat touwtje
 
Nou gieten we het water in het glas, zo dat het blokje van 50 cm3 wordt ondergedompeld. 
Wat gebeurt er met de spankracht in dat touwtje?

Wanneer je het gewicht berekent op de tweede weegschaal, kom je toch 9,81N uit? En wanneer je de massa op weegschaal 2 berekent kom je dan toch 1000g uit?
Fweegschaal 2 = Fz water + Fz vat = 0.500 . 9,81 + 0.500 . 9,81 = 9,81N => mweegschaal 2 = Fweegschaal 2/g = 9,81/9,81 = 1000g
Ik snap wel waarom A het juiste antwoord is, aangezien mtot = 1800g en mweegschaal 1= 750g kan het niet anders dat mweegschaal 2 = 1050g, maar wat is dan fout aan mijn berekening?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: massa's

workinghard schreef: vr 25 dec 2020, 13:51 Wanneer je het gewicht berekent op de tweede weegschaal, kom je toch 9,81N uit?
gezien het kader waarin jij met deze oefeningen bezig bent (voorbereiding op dat toelatingsexamen), moet je vooral ook oefenen met de examentechnieken die je zo'n examen doen overleven. Vergeet dus even "the finer point" van het verschil tussen massa en gewicht. Vooral, omdat de factor toch in alle gevallen dezelfde 9,81 is, is rekenen daarmee verlies van tijd en energie. Je rekent slechts in cirkeltjes

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: massa's

Jan van de Velde schreef: vr 25 dec 2020, 14:00
workinghard schreef: vr 25 dec 2020, 13:51 Wanneer je het gewicht berekent op de tweede weegschaal, kom je toch 9,81N uit?
gezien het kader waarin jij met deze oefeningen bezig bent (voorbereiding op dat toelatingsexamen), moet je vooral ook oefenen met de examentechnieken die je zo'n examen doen overleven. Vergeet dus even "the finer point" van het verschil tussen massa en gewicht. Vooral, omdat de factor toch in alle gevallen dezelfde 9,81 is, is rekenen daarmee verlies van tijd en energie. Je rekent slechts in cirkeltjes
Bedankt voor de tip, maar stel ik doe dit met g=10, dan kom je ook Fz weegschaal 2 = 10N <=> mweegschaal 2 = 10N/10 = 1 kg = 1000 g en niet 1050 gram

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: massa's

zelfs die factor 10 gaan verrekenen is overkill. je rekent eerst massa's om naar kracht, en dan, om bij de antwoordopties te komen, weer terug naar massa's. cirkeltje is rond. In plaats van factor 10 rekenen, kun je dan ook net zo goed factor 1 rekenen. Ofwel: niet rekenen :)
workinghard schreef: vr 25 dec 2020, 13:51 En wanneer je de massa op weegschaal 2 berekent kom je dan toch 1000g uit?
Fweegschaal 2 = Fz water + Fz vat = 0.500 . 9,81 + 0.500 . 9,81 = 9,81N => mweegschaal 2 = Fweegschaal 2/g = 9,81/9,81 = 1000g
je vergeet dat dat blokje eerst niet, maar door het water toevoegen nu wel, voor een deel op weegschaal twee drukt.

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: massa's

je vergeet dat dat blokje eerst niet, maar door het water toevoegen nu wel, voor een deel op weegschaal twee drukt.
[/quote]

Ik dacht dat dat touwtje geen gewicht uitoefende op weegschaal 2, aangezien ze vasthangt aan dat touwtje en toestel. Ik dacht er enkel een Farch die naar boven gericht was, uitgeoefend werd.

Oorspronkelijk dacht ik dat het nieuwe gewicht op de weegschaal 2 was:
Fweegschaal 2 = F vat + Fwater - Farch = 10N - 0,5N = 9,5N en daarna omrekenen naar massa = 950g

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] massa's

stel je hebt een blokje van 200 g en 50 cm3 aan en touwtje, en een bakje water.
door onderdompelen zal dat blokje 50 cm³ = 50 g water verplaatsen, en dus (door opwaartse kracht) is het net of er 50 g minder aan dat touwtje hangt.

maar die 50 g zijn niet FLOEPENS, WEG....

50 gram minder aan dat touwtje betekent 50 g meer in dat bakje

En in deze redenering vergeten we dus even de finer points rondom gewicht, kracht en massa, omdat die er voor het eindantwoord niet toe doen. Deze examens beoordelen niet het proces (nette uitwerkingen e.d.)

Reageer