Vanwaar die bewegingsonrust bij het bekijken van voetbalwedstrijden?

Moderator: Rhiannon

Vanwaar die bewegingsonrust bij het bekijken van voetbalwedstrijden?

Persoonlijk interesseert mij voetbal volstrekt niet. Nu ik zo rustig aan mijn afleidingen zit te werken hoor ik echter in de flat waar ik woon geregeld opgewonden getrappel met de voeten, geschreeuw en ergerlijk getoeter. Kennelijk is er weer een "belangrijke" wedstrijd op de treurbuis. Maar goed - wat ik mij afvraag is hoe dat komt dat die voetbalkijkers telkens allerhande zinloze drukte maken zodra de bal in het een of andere doel komt. Wat maakt dat in vredesnaam uit? Maar nog interessanter is de vraag welke psychologische mechanismen die voetbalkijkers ertoe brengen al dat misbaar (die wilde bewegingen, het geschreeuw, het getrappel, etc.) te maken. Wie weet daar meer van?
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Vanwaar die bewegingsonrust bij het bekijken van voetbalwedstrijden?

[Schor van het schreeuwen]: Nee, daar weet ik niets van..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Vanwaar die bewegingsonrust bij het bekijken van voetbalwedstrijden?

Hoe gedraag jij je zodra je gespannen/nerveus bent? Tel daar het gevoel van camaderie bij op en je bent er. :)

Re: Vanwaar die bewegingsonrust bij het bekijken van voetbalwedstrijden?

Kennelijk maakt men zichzelf wijs dat er iets heel belangrijks aan de hand is, en ontstaan zo die reacties. Maar daarmee is de vraag enkel verschoven. Ook wanneer het echt om belangrijke zaken zou gaan vraag ik mij af wat evolutionair gezien de functie of oorzaak van een dergelijk (op het eerste gezicht zinloos) gedrag kan zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vanwaar die bewegingsonrust bij het bekijken van voetbalwedstrijden?

ontlading van spanning?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Vanwaar die bewegingsonrust bij het bekijken van voetbalwedstrijden?

Jan van de Velde schreef: ontlading van spanning?
 
Dat zou best eens kunnen, dan heeft het waarschijnlijk een fysiologische oorzaak. Wellicht worden er bepaalde stofjes aangemaakt die het lichaam als het ware dwingen tot drukke bewegingen. Dat natuurlijke effect krijgt dan in zekere sociale verbanden een bepaalde geritualiseerde vorm. 

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Vanwaar die bewegingsonrust bij het bekijken van voetbalwedstrijden?

Ik hou zelf wel van voetbal, maar met het Nederlands elftal heb ik vrij weinig. En als ik al die mensen met belachelijke oranje hoedjes op zie lopen dan heb ik er al helemaal niks mee. Waar kom toch die behoefte vandaan om je plotseling als clown te gaan verkleden wanneer er voetbal op tv is? Daar zou ik nou graag van willen weten wat er het evolutionaire voordeel van is :P ;)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Vanwaar die bewegingsonrust bij het bekijken van voetbalwedstrijden?

Math-E-Mad-X schreef: Waar kom toch die behoefte vandaan om je plotseling als clown te gaan verkleden wanneer er voetbal op tv is?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Natie
 
En marketing. Veel marketing.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Vanwaar die bewegingsonrust bij het bekijken van voetbalwedstrijden?

Math-E-Mad-X schreef:  Daar zou ik nou graag van willen weten wat er het evolutionaire voordeel van is :P  ;)
 
Ergens rond de renaissance vonden mensen dat het knopen van een strop om je nek, de sociale status verhoogt. Dat is in mijn ogen, evolutionair gezien een stuk minder gunstig dan een ritueel dat saamhorigheid creëert.
 
Het is toch net als Koninginnedag Koningsdag, gewoon een rede om een dik feest te geven. De voornaamste rede dat ik wil dat ze winnen, is omdat er dan de week erna weer een groot feest is.  8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Vanwaar die bewegingsonrust bij het bekijken van voetbalwedstrijden?

Ik denk dat de meeste mensen het niet echt voor de voetbal doen. Het is eerder een soort sociaal gebeuren. Het voelt goed om met een groep mensen te feesten, ik ga alvast om die reden vanavond kijken.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Berichten: 242

Re: Vanwaar die bewegingsonrust bij het bekijken van voetbalwedstrijden?

Het kan ook zo zijn dat we juichen, giller, springen bij goals omdat dit een reactie is die we gewend zijn om te zien. Als we op tv een wedstrijd kijken en er wordt gescoord laten ze altijd beelden zien van fans die helemaal uit hun dak gaan. Ik denk dat we daarom in ieder geval doen wat we doen als er gescoord wordt.
Bij de groep willen horen zal vervolgens een grote motivatie zijn om gek te doen. Als ik met mijn vrienden voetbal kijk en er wordt gescoord, dan springt iedereen omhoog. Ik doe dit dan automatisch ook omdat ik er onbewust bij wil horen (nu ik er over nadenk). Deze conclusie trek ik omdat wanneer ik alleen thuis ben en in mijn eentje een wedstrijd kijk, ik dit namelijk niet doe. Ik ben echt blij als we winnen maar ik sta niet te schreeuwen en juichen voor de tv.  Dit zal echter van persoon tot persoon verschillen.
Negatieve feedback doe ik trouwens wel als ik alleen ben en ontevreden ben met de situatie.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 12.262

Re: Vanwaar die bewegingsonrust bij het bekijken van voetbalwedstrijden?

Flisk schreef: Ik denk dat de meeste mensen het niet echt voor de voetbal doen. Het is eerder een soort sociaal gebeuren. Het voelt goed om met een groep mensen te feesten, ik ga alvast om die reden vanavond kijken.
 
Dat sociale aspect heeft er m.i. zeker wel mee te maken. Vergelijk het verschil tussen het alleen bekijken van een wedstrijd, of kijken met vrienden. Ik weet niet hoeveel mensen er gaan lopen juichen als ze alleen kijken, maar ik doe het in ieder geval niet, terwijl dat bij een wedstrijd met vrienden in de kroeg er heel anders aan toe gaat. Wat dat betreft ben ik het met Luc eens, en ik denk niet dat het zich beperkt tot voetbal, maar van alles waar de leden van een groep vrienden allemaal blij van worden. 
Victory through technology

Re: Vanwaar die bewegingsonrust bij het bekijken van voetbalwedstrijden?

Dat is interessant, want als het een fysiologische oorzaak had zou de bewegingsonrust óók moeten optreden wanneer je alleen voetbal kijkt (gesteld uiteraard dat voetbal kijken je überhaupt iets doet).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Vanwaar die bewegingsonrust bij het bekijken van voetbalwedstrijden?

Bartjes schreef: Dat is interessant, want als het een fysiologische oorzaak had zou de bewegingsonrust óók moeten optreden wanneer je alleen voetbal kijkt (gesteld uiteraard dat voetbal kijken je überhaupt iets doet).
 
of wanneer je alleen ziet dat een vaas van tafel gaat vallen, en je te ver weg zit om er iets aan te doen. Ik bedoel, "bewegingsonrust" krijg je bij alles wat de kijker als spannend ervaart. Dat hoeft niet iets "belangrijk" te zijn, wat je lijkt te suggereren.
 
 
 
Kennelijk maakt men zichzelf wijs dat er iets heel belangrijks aan de hand is, en ontstaan zo die reacties.
 
Ik bedoel, ik ben niet echt een voetbalfanaat, maar als ik per toeval een aanval zie opgebouwd worden, uiteindelijk leidend tot een schot op doel dat nipt de lat raakt moet ik zeggen dat ik kan beginnen met roepen of zoiets.
This is weird as hell. I approve.

Re: Vanwaar die bewegingsonrust bij het bekijken van voetbalwedstrijden?

Zou je ook bewegingsonrust kunnen krijgen bij iets dat je volstrekt onverschillig laat? Het lijkt me sterk.
 
Hoewel - misschien zijn er wel zaken waar je instinctief onrustig van wordt, los van wat je daar bewust van denkt?

Reageer