opwarming van RVS 316 in een oven

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5

opwarming van RVS 316 in een oven

Hallo,
 
ik ben hier nieuw en zit alvast met de volgende vraag:
 
Wij maken gebruik van het proces dip moulding waarbij dus producten in een oven worden geplaatst waarna ze gedipt worden in vloeibare PVC en uiteindelijk terug in de oven worden geplaatst om te curen. Heel dit proces hangt grotendeels af van trial and error. Ik zou nu willen proberen om deze techniek om te gieten in formules die ik door mijn metingen kan aanpassen naar de realiteit. Aangezien de thermodynamica bij mij al een tijdje uit het zicht is verdwenen, en ik er eerlijk gezegd niet zo veel van terecht bracht, hoopte ik deze hier een deel te kunnen opfrissen. Wat ik namelijk concreet wil weten is het volgende:
 
Hoe lang doet een oven er over om 120 staven uit RVS 316 op te warmen tot 170°C? De oven is reeds voorverwarmd tot 170°C. En eens deze staven zijn opgewarmd had ik ook graag geweten of ze nog warmte bij opnemen of er een verzadigingspunt bestaat.
 
Ik kan alvast de volgende specificaties geven:
 
gewicht staaf= 0,4kg
gewicht drager = 15,45kg
materiaal drager = RVS 316
elektrisch vermogen oven = 7,2kW
interne luchtventilator oven = 1200m³/h
dampruimte oven = 0,502m³
temperatuur staven = +/- 24-25°C
 
Zo, ik hoop dat jullie me kunnen helpen en als jullie nog extra info nodig hebben dan zal ik die jullie maar al te graag voorzien.
 
Grtjs,
 
Jelle

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: opwarming van RVS 316 in een oven

Op zich is het vermogen van de oven met ruwweg 26MJ per uur voldoende om 48 kg Rvs met een warmtecapaciteit van 460 J per Kelvin per kg in ongeveer 7,5 minuten op te warmen van 25 naar 170 graden. Maar zo werkt het in de praktijk niet, omdat er allerlei verliezen en onbekende variabelen zijn, en de oven zelf slechts 170 graden is.

 
Hoe lang doet een oven er over om 120 staven uit RVS 316 op te warmen tot 170°C? De oven is reeds voorverwarmd tot 170°C
 

In theorie oneindig lang, want de laatste tienden van graden zullen steeds trager bereikt worden.
 
In de praktijk valt dit m.i. vrijwel niet te berekenen, er zijn nog veel meer variabelen in het spel zoals de isolatie van de oven (hoeveel van die 7.2Kw lekt weg) , oppervlak-inhoud verhouding van de staven (hoe snel kunnen de staven energie opnemen), exacte luchtstroming, de massa en de warmtecapaciteit van de oven (welke energiebuffer is er), de precieze warmtecapaciteit van het Rvs (afhankelijk van samenstelling) en waarschijnlijk nog een paar factoren.

Naar mijn mening is het beter het zelf in de praktijk te meten (eventueel onder verschillende beladingen van de oven), omdat uitrekenen met veel te grote onzekerheden gepaard gaat. Meten is weten.

Reageer