Natte bovenkant omgezaagde boom

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Natte bovenkant omgezaagde boom

Bij een mevrouw waar ik werk is een vorige week een boom zo laag mogelijk afgezaagd. Het had al een paar dagen niet geregend maar de bovenkant van de boomstomp was kleddernat terwijl de aarde kurkdroog was. Leeft een boom gewoon door nadat hij zo laag is afgezaagd en zuigt hij met de nog intacte wortels water uit de grond. Of is hij dood maar blijf het opzuigen van water nog een tijdje doorgaan?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Natte bovenkant omgezaagde boom

descheleschilder schreef: . Leeft een boom gewoon door nadat hij zo laag is afgezaagd en zuigt hij met de nog intacte wortels water uit de grond.
Ja, in zoverre, er zit nog genoeg reservevoedsel in die wortels voor die wortels om nog een tijdlang gewoon te blijven functioneren. En mogelijk zelfs nieuwe twijgen te vormen rondom het zaagvlak.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Natte bovenkant omgezaagde boom

Zeker, er zijn genoeg planten die kunnen teruggroeien uit alleen hun wortels. Eenjarige planten doen dit voortdurend, maar ook bomen hebben de mogelijkheid nieuwe uitlopers te vormen vanuit een achtergelaten stronk - denk maar aan knowilgen en dergelije.
 
Mocht je willen dat die boomstronk afsterft dan zijn daar wel middelen voor, bijvoorbeeld kaliumnitraat. Je kunt dat als poeder over het gezaagde oppervlak strooiren, waarna de stronk normaliter over enige tijd zal wegrotten en niet terug groeit. 
Victory through technology

Reageer