verbrande huid door zon

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 33

verbrande huid door zon

Dag iedereen,
je kent ze wel, lichaamsdelen die in de zon snel verbranden (oren, neus,..) Het zijn delen die uitsteken, maar is dat de reden voor sneller te verbranden? Als je met je neus bv. in volle zon staat, dan zal de rest van je gezicht toch ook in de zon staan? Of heeft het met de huid op die plaats te maken?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: verbrande huid door zon

tik bij google eens de volgende zoekterm in
verbranden zon.

Berichten: 12.262

Re: verbrande huid door zon

Ik vind het een volstrekt valide vraag. 
 
En ik vermoed dat het inderdaad toch met het uitsteken te maken heeft. Het is natuurlijk een vakantiefenomeen, en veel mensen vertrekken voor een zonvakantie richting het zuiden. Zeker als je richting de evenaar gaat heb je te maken met een zon die overdag vrijwel loodrecht boven je kan staan, iets dat in nederland nooit gebeurd. 
 
Dingen als het puntje van je neus en de bovenkant van je oren krijgen de volle laag, meer dan andere lichaamsdelen: Ongeacht welke kant je op loopt zijn er delen die altijd in de zon zitten. Neus, oorschelpen, wellicht ook schouders afhankelijk van wat je draagt. Andere lichaamsdelen wisselen tussen zon en schaduw, bijvoorbeeld je armen en benen die je beweegt bij het lopen. 
 
Overigens is het specifiek verbranden van bepaalde plekken niet voorbehouden aan bijv je neus. Bij een activiteit als snorkelen is het niet vreemd dat je vooral je rug verbrandt gezien die continu in de zon is, terwijl de rest van het lichaam regelmatig onder water is.
 
Voor lopende kale mensen geldt dan weer dat het hoofd gevoelig is omdat daar zonder haar ook continu zon op staat. 
 
Over het algemeen denk ik niet dat kunt stellen dat specifieke delen gevoeliger zijn voor zonverbranding. Wel is er gewenning - als je in nederland bijvoorbeeld zomers in t-shirts buiten loopt dan bruinen je onderarmen al een beetje. Ga je vervolgens in je zwembroek over een tropisch strand lopen zul je merken dat je bovenarmen sneller verbranden dan je onderarmen... laat staat delen die als je schouders die normaliter geen zonlicht zien. 
Victory through technology

Berichten: 33

Re: verbrande huid door zon

Oké jongens, bedankt voor de posts. En ja ik had dat al bij google ingetypt maar vond geen enkele site die deze vraag beantwoordde  ;).

Reageer