[scheikunde] Bufferoplossing maken met HF en NaOH

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Bufferoplossing maken met HF en NaOH

Beste Lezer,
 
Ik heb volgende week een schoolexamen over evenwichten en zuur-/basereacties. Scheikunde gaat mij altijd vrij gemakkelijk af, ik heb echter een ding wat ik nog knap lastig vind: de bufferoplossing. Zo ook deze oefenopdracht
 
Tim schenkt wat van een 0,25 M waterstoffluoride-oplossing in een erlenmeyer. Aan deze oplossing wordt voorzichtig natronloog toegedruppeld.
- Bereken hoeveel mL 0,10 M NaOH nodig is om met 100 mL 0,25 M HF een bufferoplossing te maken met pH=3,30?
 
Ik snap dat mijn buffer H3O+ + OH--> 2 H2O is. Maar ik weet in deze situatie niet hoe ik verder moet gaan. Kan iemand mij helpen?
 
Mvg, Jordy

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Bufferoplossing maken met HF en NaOH

Om te beginnen, wat is volgens jou de definitie van een buffer?
En wanneer is een oplossing een buffer?
Leerkracht Basisonderwijs & Docent Scheikunde / 4e-jaars deeltijdstudent FLOT Scheikunde

Berichten: 3

Re: Bufferoplossing maken met HF en NaOH

Alvast erg bedankt.
 
Een buffer is een zwak zuur met zijn zwakke geconjungeerde base. Wanneer er bij de oplossing een zuur/base wordt toe gedruppeld blijft de pH vrijwel constant. Dat komt door de evenwichts reactie van het zuur/base. Die op zijn beurt zorgt voor nieuwe OH- of H3O+ .
In dit geval zorgt de HF voor de sterke buffer en die moet in flinke overmaat aanwezig zijn.
 
Heb ik gelijk?
 
mvg, Jordy

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Bufferoplossing maken met HF en NaOH

Welke reactie vindt plaats als je een oplossing van NaOH toevoegt aan een oplossing van HF?
 
En welk deeltje is dan het zwakke zuur en welk deeltje de geconjugeerde zwakke base?

Berichten: 3

Re: Bufferoplossing maken met HF en NaOH

H3O+ + OH--> 2 H2O maar het is een sterk zuur + sterke base???

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Bufferoplossing maken met HF en NaOH

En wat weet je van HF? Of zoek dat eens op in een tabel. Is dat een zwak of een sterk zuur?

Reageer