Opslag ether

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Opslag ether

Hallo

Allereerst: mijn excuses als dit topic in een fout (sub)forum staat. Ik zit met de vraag hoe en waar ether het best bewaard kan worden.

Alvast bedankt!

Ziglo

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Opslag ether

Het ligt vooral aan de hoeveelheid, als het een potje van 200mL van de drogist is kan je het gewoon in een kastje bewaren, als t meer dan een halve liter is hoef je pas echt maatregelen te nemen.

Berichten: 4

Re: Opslag ether

Erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Opslag ether

De vraag is natuurlijk wel: wat voor ether? Diethylether of petroleumether? Of?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Opslag ether

Met ether wordt meestal gewoon diethylether bedoeld. Als er een andere ether wordt gebruikt wordt dat gewoon gezegd

Berichten: 460

Re: Opslag ether

Houdt er wel rekening mee dat diethylether na een lange tijd explosieve peroxides kunnen vormen.. zeker als de fles open is geweest. Het zal niet de eerste keer zijn dat een fles klapt op het moment dat men een oude ether fles opentrekt.

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Opslag ether

Ik denk dat het met een paar honderd mL (diethyl-)ether wel meevalt zolang het geen jaren staay

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Opslag ether

HeisenbergNL schreef: Met ether wordt meestal gewoon diethylether bedoeld. Als er een andere ether wordt gebruikt wordt dat gewoon gezegd
 
Dat is onder chemici inderdaad gangbaar taalgebruik. Maar het ligt niet meteen voor de hand dat iemand die komt vragen hoe hij het moet opslaan bekend is met dit taalgebruik. En diethylether vereist wat andere maatregelen dan petroleumether: Zoals druipertje al aangeeft kan het peroxides vormen die explosief zijn. Dat is een reëel risico, om dit te verhinderen worden inhibitoren toegevoegd, maar die hoeveelheid is ook maar beperkt en is afgestemd op normaal gebruik - de doorvoer op een doorsnee lab is behoorlijk groot, dus flessen staan na opening nooit lang opgeslagen.
 
In ieder geval is het aan te raden om het in het donker op te slaan en/of in een donkere fles. Oók als het "maar" om 200 mL gaat. Met licht en zuurstof erbij kan het rap gaan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Opslag ether

Net als h2o2 kan je diethyl ether gewoon bewaren in een donkere fles en zolang t dan niet in de zon staat is het goed, gewoon in een kastje in de schaduw is goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Opslag ether

Ik denk dat je wat voorzichtiger moet zijn met je adviezen aan derden.
 
Voor waterstofperoxide gelden andere bewaaradviezen dan voor diethylether. Het zijn ook nogal verschillende stoffen.
 
Het voornaamste gevaar bij waterstofperoxide is de vorming van O2-gas, wat voor drukopbouw zorgt. Waterstofperoxide zelf is niet brandbaar, en wordt pas gevaarlijk in contact met organische verbindingen of redoxkatalysatoren. Om de spontane vorming van O2 te vertragen moet waterstofperoxide gekoeld worden opgeslagen.
 
Bij diethylether is koeling niet nodig zolang de temperatuur maar onder het kookpunt blijft. Afsluiten van zuurstof en licht is het belangrijkst.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 460

Re: Opslag ether

Ik denk dat het met een paar honderd mL (diethyl-)ether wel meevalt zolang het geen jaren staay
Een fles is over het algemeen niet veel meer dan een paar honderd ml.. En toch heb ik al wel eens meegemaakt bij een oudcollega dat die geklapt is. Dat is relatief goed afgelopen (wat glaswondjes), maar voor een goede klap heb je maar een paar gram nodig.

Altijd opletten met ether. Bij de meeste Labs geldt voor mogelijk peroxidevormende organische stoffen een bewaartijd van 1 jaar.

Waterstofperoxide bouwt hooguit wat druk op, en de kwaliteit loopt terug, maar vormt voor de rest geen gevaar

Reageer