[natuurkunde] Noordhoff Natuurkundeboek - drukfout?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Noordhoff Natuurkundeboek - drukfout?

Hallo,
 
 
Wegens een verkeerd middelbare school profiel moet ik een toelatingstoets maken. De toets is gebaseerd op een enkel boek, welke bomvol fouten zit, en bovendien van een meest basale uitleg mogelijk voorziet. waardoor ik mijn vertrouwen op de juistheid van de antwoorden compleet verloren ben. Misschien zijn enkele van jullie bekend hiermee, toegepaste natuurkunde voor HO van noordhoff.
 
In het bijgevoegde bestand staan de uitwerkingen van twee sommen, echter wordt bij som 2  wortel getrokken terwijl dit bij som 3 niet gebeurt. Ook is bij de ingevulde formulevorm van som 2 de t niet gekwadrateert.
 
kan iemand dit verhelderen of betreft dit een wederom fout van het boek?
 
 
Bij voorbaat dank!
Bijlagen
natuurkunde.jpg
natuurkunde.jpg (25.22 KiB) 108 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Noordhoff Natuurkundeboek - drukfout?

die som2 gaat volgens mij om een eenparig versnelde rechtlijnige beweging met begin snelheid is nul
de formules
\(s(t)=\frac{1}{2} \cdot a \cdot t^2\)
en
\(s(t) =a \cdot t \)
kloppen.
volgens mij zijn de beide berekeningen juist.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Noordhoff Natuurkundeboek - drukfout?

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Noordhoff Natuurkundeboek - drukfout?

Weemayne schreef:  
In het bijgevoegde bestand staan de uitwerkingen van twee sommen, echter wordt bij som 2  wortel getrokken terwijl dit bij som 3 niet gebeurt. Ook is bij de ingevulde formulevorm van som 2 de t niet gekwadrateert.
de zin of onzin hiervan is lastig te onderscheiden als de bijbehorende opgaven niet bekend zijn. 
 
wat er in som 2 gebeurt is substitutie van een snelheid "v" in een formule die niet nadrukkelijk v vermeldt 
 
s=½at² (=½att)
v= at
dus 
s=½vt (v gesubstitueerd voor at)
 
met de v moet hier dan echter wel de EINDsnelheid (veind)worden bedoeld in een beweging die start met beginsnelheid 0.
Onder die voorwaarde kun je die truuk hier toepassen, en zou de aanpak correct kunnen zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Noordhoff Natuurkundeboek - drukfout?

bedankt ik vat hem!

Reageer