Competitiealgoritme

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Competitiealgoritme

Sinds een paar maanden probeer ik een programma te ontwikkelen, in java, waarmee alle toernooiadministratie beheerd kan worden. (Dus wat zijn de tussenstanden, welke uitslag is er uit welke wedstrijd gekomen en gaat team X door naar de volgende ronde?) Ik begin klein en bouw dus steeds verder uit.
 
Inmiddels ben ik op een punt aangekomen dat ik graag alle wedstrijden binnen een poule zou willen genereren dmv een algoritme. Ik wil het nog even gewoon simpel houden, aantal teams bijvoorbeeld 6, veld hoeft niet benoemd te zijn, uit of thuis maakt me niet uit, iedereen 1 keer tegen elkaar, volgorde maakt me ook niet uit. Hier zijn al diverse topics over het maken van een wedstrijdschema en zie ik iedereen elkaar helpen, maar ik ben dus eigenlijk op zoek naar een waterdicht algoritme.
 
Na wat zoeken op het internet ben ik hier een algoritme tegengekomen wat mij vrij waterdicht lijkt. Helaas begrijp vrij weinig van de wiskundige notaties die daar worden gebruikt en zeker niet genoeg om hier een algoritme van te schrijven voor java. Onderaan de pagina kan een klein programma gedownload worden waarvan ook de code ingezien kan worden. Echter is dit geschreven in een programmeer taal waarvan ik ook weinig tot niets begrijp. Kan iemand mij misschien helpen hiervan iets te begrijpen? Als dat lukt zal het algoritme herschrijven naar iets algemeners, zoals bijvoorbeeld een activiteitendiagram UML.
 
Ik hoop dat iemand mij hierbij zou kunnen helpen. In ieder geval alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Competitiealgoritme

Code: Selecteer alles

String[] teams = {"Ajax", "PSV", "Feyenoord", "Utrecht", "Groningen", "Heerenveen"};
for(int i=0; i<teams.length; i++){
   for(int j=i+1; j<teams.length; j++){
       System.out.println(teams[i] + " - " + teams[j]);
   }
}
Deze code doet waar je naar op zoek bent.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 3

Re: Competitiealgoritme

Dat ziet er simpeler uit dan ik me in gedachten had. Eens kijken hoever we hiermee gaan komen. Maar dat ga ik morgen uitproberen. In ieder geval bedankt voor de moeite.

Berichten: 3

Re: Competitiealgoritme

Helaas vanmiddag pas naar kunnen kijken. Math-E-Mad-X bedankt voor het script. Hij doet inderdaad wat ik in mijn eerste post vraag.
Echter denk ik dat ik het in die post wat te eenvoudig houdt. Het is best wel prettig als de wedstrijden een beetje netjes verdeeld zijn. Met het script van Math-E-Mad-X zijn er nogal wat teams die veel wedstrijden kort op elkaar hebben. Het algoritime waarnaar ik in mijn beginpost verwees, doet zoiets volgens mij wel. (deze dus http://www.wisfaq.nl/show3archive.asp?id=22035)
 
Voor de volledigheid heb ik de webpagina van wisfaq! gedownload en bewerkt als bijlage toegevoegd, ook het script wat daar gepubliceerd is heb ik toegevoegd als bijlage. Daarvan heb ik wel de extensie moeten aanpassen van .m naar .txt maar je kunt het script in ieder geval lezen.
Bijlagen
competitie.txt
(8.83 KiB) 133 keer gedownload

[De extensie htm is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]


Reageer