Standaardwerk

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

Standaardwerk

Hallo, ik ben niet nieuw hier, maar kom hier niet zo vaak...
 
Ik heb een zeer onnozele vraag en sta dan ook klaar om onmiddellijk streng terecht gewezen te worden, maar toch waag ik het erop:
 
Ik ben op zoek naar een standaardwerk dat de gehele geschiedenis van de mensheid/wereld behandeld, dus van prehistorie tot moderne geschiedenis.
Met zoeken op internet kom ik er niet echt uit en in de sticky op dit subforum, dan wel de zoekfunctie hier, ook niet. En om nu alles door te gaan lezen....
 
Ik zoek een voor de leek leesbaar boek (dus geen echt wetenschappelijk leerboek, tenzij dat voor een leek toch lekker wegleest) De reden waarom ik het zoek, is dat ik begonnen ben aan het standaardwerk "History of Western Philosophy" van Bertrand Russel en ik merk dat ik toch te weinig van de "normale" geschiedenis afweet om alles goed te kunnen plaatsen.
 
Alvast hartelijk dank!
 
PS: Het mag in het Nederlands of in het Engels, dat maakt me niet zoveel uit. Liefst ook als Ebook (Epub o.i.d.) verkrijgbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Standaardwerk

"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Standaardwerk

Laarmans schreef: Ik heb een zeer onnozele vraag en sta dan ook klaar om onmiddellijk streng terecht gewezen te worden, maar toch waag ik het erop...
 
Ik vind jouw vraag helemaal niet onnozel, Laarmans... En het zou, denk ik, erg onnozel en vooral hautain zijn om jou, omwille van die vraag, onmiddellijk streng terecht te wijzen... ;)
 
Dido

 
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 10

Re: Standaardwerk

Ger schreef: Zoiets?
Grote atlas van de wereldgeschiedenis (Bol.com)
 
Ziet er goed uit, bedankt voor de tip!
 
Dido schreef:  
Ik vind jouw vraag helemaal niet onnozel, Laarmans... En het zou, denk ik, erg onnozel en vooral hautain zijn om jou, omwille van die vraag, onmiddellijk streng terecht te wijzen... ;)
 
Dido
 
 
Ik dacht dat het wel een beetje vragen naar de bekende weg zou zijn, op een geschiedenisforum, vandaar... En ik overdreef natuurlijk een beetje  ;)
Maar evengoed bedankt voor je vriendelijke woorden!
 
Ik had zelf nog gevonden "A History of Western Society" van John P. McKay; dat schijnt in Engeland Amerika ook als studieboek te worden gebruikt. Op zich heb ik daar niks op tegen als het maar een beetje verteerbaar geschreven is. Eerlijk gezegd had ik gedacht dat er wel iets vergelijkbaars als dat boek van Bertrand Russel zou zijn op dat gebied (wat echt echt heel leesbaar is en bovendien auteursrechtenvrij, dus vrij te downloaden)  maar ik kan het niet vinden.
 
In ieder geval tot zover bedankt en meer suggesties zijn zeer welkom!

Berichten: 5

Re: Standaardwerk

Beste,
 
Weet er iemand of er een goed boek of boekenreeks bestaat voor het volgende?
 
"De totale geschiedenis van de mensheid"
 
Ik vraag me af of er overkoepelend naslagwerk bestaat van de complete evolutie van de mens, met bijhorende beschavingen en rijken en samenleveningen enz..

Ik ben zelf geen geschiedeniskenner, maar besef wel dat geschiedenis ons veel kan leren. En het is gewoon leuk om te lezen.
 
Maar ik zou mezelf graag algemeen wat willen bijschaven en vraag me of er een boekenreeks ofzoiets bestaat.
niet zozeer met elke oorlog tot in detail uitgelegd, maar wel overkoepelend (als dat kan?). Dus de grote beweegredenen van beschavingen, oorlogen, koninkrijken, ...
 
Of is dat wat moeilijk en kan ik dat zo niet bekijken?
 
Alvast bedankt!
Bertje.

Oei..,
 
Ik bekijk net het volgende topic en lijkt exact dezelfde vraag te zijn :s.
 
"Standaardwerk".
 
Mijn excuses.
 
Maar reageer gerust nog als jullie willen.
 
Bedankt!
Bertje.

Re: Standaardwerk

http://www.boekwinkeltjes.nl/singleorder.php?id=140180570
 
In kringloopzaken is die reeks nog wel wat goedkoper verkrijgbaar, zulke seriewerken verkopen (net als encyclopedieën) immers nauwelijks meer.

Berichten: 5

Re: Standaardwerk

Hoy,
 
Bedankt alvast!
 
Is wel ineens een serieuze brok.
Een beknoptere versie zal niet bestaan waarschijnlijk? :)
 
Groeten,
Bertje ;).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Standaardwerk

-Bertje- schreef:  
Is wel ineens een serieuze brok.
Een beknoptere versie zal niet bestaan waarschijnlijk?  :)
 
Wat zocht je ook weer? Oh ja.....
-Bertje- schreef:  
"De totale geschiedenis van de mensheid"
 
 
Beknopt?  :lol:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Standaardwerk

De gehele wereldgeschiedenis is niet niks! Wil je enigszins serieus op de verschillende perioden en beschavingen ingaan, dan zal het niet veel beknopter kunnen. ;)

Berichten: 5

Re: Standaardwerk

Ik bedoel meer zoiets eigenlijk.
 
Grote Atlas van de wereldgeschiedenis.
 
Ik zou niet 'te' serieus op de verschillende perioden e.d. in willen gaan.
 
Als er nog suggesties zijn laat je maar weten.
 
Bedankt Alvast!
Bertje ;).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Standaardwerk

Opmerking moderator

De twee topics zijn samengevoegd (onder de titel Standaardwerk) omdat ze (vrijwel) identiek zijn.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.089

Re: Standaardwerk

Ik heb die Grote Atlas van de Wereldgeschiedenis een tijdje geleden gekocht (voor 10 euro op een boekenbeurs), omdat het me erg aansprak met die kaarten erbij. Ik hou wel van kaartjes bij mijn geschiedenisles. Ik was dan ook erg teleurgesteld dat die kaartjes totaal los staan van de tekst. Ze worden niet uitgelegd in de tekst, er staat vaak teveel informatie in een kaartje, en je weet niet precies wat voor informatie er in staat. Andersom wordt in de tekst vaak een stad of regio genoemd, maar staat deze niet op het kaartje op dezelfde pagina, waardoor je alsnog niet weet waar die stad of regio ligt. De kaarten bieden dus niet veel meerwaarde.
 
Het boek zelf bevat inderdaad onderwerpen van de gehele geschiedenis (denk ik, ik ben pas halverwege). Per onderwerp wordt er zo'n twee a drie pagina's uitgelegd. De tekst is vrij feitelijk, en geeft niet veel aan over waarom bepaalde leiders bepaalde beslissingen namen, vaak alleen welk volk wanneer welk ander volk overwon.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Standaardwerk

Als je context bij Bertrand Russel wil, dan raad ik je aan te beginnen met Wikipedia. Vooral de engelstalige is vrij uitgebreid over historische gebeurtenissen. Iedere keer als je het niet kunt volgen in de History of Western Philosophy, dan zoek je het in WP op.
En pas als dat niet genoeg is, zoek je een boekje of artikel over dat onderwerp. Zo houd je voortgang in het lezen van het boek :-)
Onderzoekt alles en behoudt het goede! (Voor zover het toetsbaar en reproduceerbaar is.)

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Standaardwerk

Ik vond persoonlijke "Alles tot nu toe" van Loel Zwecker een erg prettig boekje met een overzichtelijke doch lichtelijk simplistische opsomming van de afgelopen +- 5000 jaar.
 
Vincent

Berichten: 5

Re: Standaardwerk

Bedankt! Ik zet het op mijn lijstje ;).

Reageer