Temperatuur verschil koelsystemen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5

Temperatuur verschil koelsystemen

Beste forumleden,
 
Ik ben momenteel bezig om alle temperatuur verschillen in kaart te brengen voor een koeltechnisch bedrijf,
 
Mijn vraag is of er formules zijn om deze temperatuur verschillen in geld uit een te zetten.
 
Dus bijv: koelcel 1 :

Ingesteld op: -17

Huidige temp: - 14
 
Compressor aantal mhz etc.
 
Kan mij iemand vertellen welke gegevens ik dan nodig heb en wat hiervoor de formule/berekening is?
Internetsites zijn ook altijd welkom !
 
Met vriendelijke groet,
 
Jeroen

Berichten: 11

Re: Temperatuur verschil koelsystemen

Bedoel je met geld money?

Licht er aan of je het gaat ontwerpen of dat het object al aanwezig is.
 
Mocht je toevallig niet koel kamers/pijpen/etc. ontwerpen, maar al aanwezig zijn dan kan je gewoon een aantal weken of maanden in verschillende seizoenen van het jaar de energie verbuik meten met een apére en voltmeter (wel omzetten naar energie eenheid van de energie leverancier). Wanneer je dit interpoleerd kan je vast een mooie grafiek maken, waarop je de kosten kan inschatten.
 
Wil je een bestaand ontwerp verbeteren dan moet je de verliezen van afzonderlijke onderdelen weten zoals de warmtewisselaar, wanden etc.
 
Wat willen jullie eigenlijk gaan koelen? :P

Berichten: 42

Re: Temperatuur verschil koelsystemen

Deze link zal je iets vertellen over warmteoverdracht van jou te koelen ruimte: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0CCoQFjAB&url=http%3A%2F%2Fhome.hccnet.nl%2Fj.ditmar%2FReader%2520BAT13%2F6_warmteoverdracht.pdf&ei=qwjNU7jbDcaWO7nngKAP&usg=AFQjCNFlvJDmd8xkYiReQMquDS0ikUGP4Q&sig2=U4tKDYpMu9j135Hb560sZw
Deze warmteoverdracht is weer met behulp van de "COP" of "EER"(in feite hetzelfde) van jou koudemachine uit te drukken in kWh en zo weer in geld;).
 
Mocht je het verbruik over een jaar willen weten kun je evt. met graaddagen gaan werken. Hierdoor kun je een inschatting maken van het jaarverbruik. Kan helaas zo snel geen goede literatuur vinden op het internet hierover, maar kan je er evt. wel meer over vertellen.
 
(mocht het linkje het niet doen probeer die dan even te refreshen)

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Temperatuur verschil koelsystemen

Het gaat hierbij om koelcellen die bijvoorbeeld door warme inslag steeds niet op de goede ingestelde temperatuur komen.
Dus dit wisselt per dag en per koelcel. Nu zou ik graag willen uitrekenen hoeveel geld dit kost door deze warme inslag.
 
Hierdoor kan ik dus aantonen om dubbele deuren in te bouwen en wat dan tot een kosten besparing zorgt.
 
En jeroen, De link werkt niet ook niet wanneer ik hem refresh

Berichten: 42

Re: Temperatuur verschil koelsystemen

Google even op "warmteoverdracht". tweede hit. Over het algemeen zijn koelcellen al goed geïsoleerd(deze neem ik aan van niet?). Als ze zijn geïsoleerd zal een dubbele isolatie muur theoretisch beter zijn, maar bijna niet opwegen tegen de kosten schat ik zo. Misschien zit de fout in de ingestelde temperatuur. Misschien is deze ingestelde temperatuur niet de gewenste waarde van je koelcel maar de koeltemperatuur van je uitblaas van je verdamper. Deze zal altijd lager liggen dan je koelcel temperatuur aangezien er anders geen energie-uitwisseling kan plaatsvinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Temperatuur verschil koelsystemen

Oke bedankt,
 
Ik denk dat ik niet goed uitgelegd hebt wat de huidige situatie is:
 
Dit bedrijf is gespecialliseerd in opslag van vries/koel producten. Dus de producten komen via schip binnen, nou laten ze deze vaak onnodige tijd op de kade staan en daarna gaat deze pas de koelcel in.
 
Nu zijn de producten bijvoorbeeld -5 graden en de koelcel staat ingesteld op -15 graden.
Hierdoor zakt de koelcel naar bijv een werkelijke temperatuur van -12.
 
Hierdoor zal de compressor met ammoniak extra werk moeten verrichten om dit weer op -15 graden te krijgen.
En dit wilde ik graag omrekenen in geld, alleen kan mij iemand vertellen wat hiervoor de berekening is en welke gegevens ik hiervoor moet verzamelen.
 
MVG,
 
Jeroen

Berichten: 42

Re: Temperatuur verschil koelsystemen

aaahhh zo. Dus jij wilt weten hoeveel geld het kost om jou pakket van -5 naar de gewenste temperatuur van -15 te brengen? (ervan uitgaande dat jou koelcel ideaal geïsoleerd is om het een en ander te vereenvoudigen)

Berichten: 42

Re: Temperatuur verschil koelsystemen

Je zal in dat geval moeten gaan werken met de soortelijke warmte van jou product dat je wilt gaan koelen. Stel je wilt 500 kg vis koelen van -5 naar de gewenste temperatuur van -15 graden. Dan zal je moeten weten wat de soortelijk warmte is van deze vis is. En dat is ook meteen het probleem aangezien deze waarden (volgensmij) nooit zijn onderzocht. om je een beetje een beeld te geven welke soortelijke warmte er wel bekend zijn is de onderstaande link misschien interessant zodat je snapt wat ik bedoel:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Soortelijke_warmte
 
Een bijkomend probleem is is dat deze vis ook nog wat water/ijs zal bevatten wat alleen maar ongunstig is voor je berekening aangezien je dan te maken hebt met meer soortelijke warmten. Theoretisch is het dus bijna niet te doen tenzij je deze gegevens voorhanden hebt.
 
Wat je echter wel kan doen is wat PhysMath aangaf en dat is gewoon gaan meten en het proefondervindelijk vaststellen. Ik stel voor dat je gaat meten bij een x aantal producten om zo een beetje een gevoelswaarde te krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Temperatuur verschil koelsystemen

Soortelijke warmte van de vis??
Ik moet alleen berekenen hoeveel extra energy het kost voor mijn compressor om deze vis naar -15 te krijgen.
Want deze vis wordt al met -15 aangeleverd van het schip maar omdat het op de kade staat wordt het -5. (voorbeeld)
 
Dus dan zou mijn compressor bijvoorbeeld 3 uur lang over doen om deze vis terug op -15 te krijgen.
Dat = zoveel energy verbruik in een bepaalde tijd dus dan heb je toch automatisch het aantal energy wat je extra verbruikt? (of klinkt dit nou heel dom)
Wat door te rekenen is naar een bepaald bedrag.

Berichten: 42

Re: Temperatuur verschil koelsystemen

Ik snap precies wat je bedoelt, maar je wilt deze vis van -5 naar -15 koelen en dat kost energie. Hoeveel energie dit kost is afhankelijk van de soortelijk warmte(van de vis). Aangezien je blijkbaar niet bekend bent met deze materie is het misschien eenvoudiger om het simpel te houden. 
 
Ik neem aan dat je het opgenomen vermogen van de compressor ergens kunt aflezen? Deze zal waarschijnlijk aangegeven zijn in Watt of kWatt. Als tijdens de koeling dit vermogen redelijk constant blijft (laten we zeggen 20.000 Watt of 20 kWatt) en jou compressor draait 3 uur dan geldt het volgende:
 
Energieverbruik=Opgenomen vermogen X Aantal uren.
 
In dit geval dus 20 kWatt (gebruik altijd kWatt anders loopt het in de soep):
 
 
20kWatt X 3 Uur= 60kWh.
 
En als je nu de jaarafrekening van de NUON erbij pakt kun je zien wat het voor jou bedrijf kost om een kWh af te nemen (laten we zeggen 10cent). Dan kost het 6euro om die vis van -5 naar -15 te krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Temperatuur verschil koelsystemen

Dat gaat me wel lukken, bedankt voor de hulp !

Berichten: 11

Re: Temperatuur verschil koelsystemen

Link met de bassis uitleg over soortelijke warmte: http://www.natuurkundeuitgelegd.nl/videolessen.php?video=soortelijkewarmte
 
Je kan ook naar een grote bibliotheek gaan, bv. Rotterdam blaak, en er een boek over halen, binnen een dag is je kennis goed genoeg om zelf alles uit te rekenen.

Reageer