Ingenieur in het buitenland

Reageer
Berichten: 1

Ingenieur in het buitenland

Hey,

Ik woon in België en ga naar mij zesde en laatste jaar, het jaar waarin ik moet kiezen wat ik ga studeren. Ik denk er al vaak over na en het is mijn droom om later in het buitenland te wonen/werken (ik denk dan aan Zwitserland/Duitsland... Landen met een sterke economie). Nu, ik vraag me af waar ik dan best mijn academische loopbaan begin. Ik wil burgerlijk ingenieur, of "engineering science" als je wil, gaan doen. Is Leuven dan een goed beginpunt om na de bachelor naar het buitenland te vertrekken of hoe verloopt het bin anderen met dezelfde ambities? Of is het beter om vanaf het begin een buitenlandse school op te zoeken?

Ik wil dus studeren in het buitenland om er later ook carrière te maken (proberen ;) ). Niet dus via Erasmus een paar maanden, maar echt een buitenlands diploma.

Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen. Bedankt :)

Groeten

Berichten: 11

Re: Ingenieur in het buitenland

In buitenland studeren staat goed op je cv en je leert verschillende culturen kennen. Maar houd je er rekening mee dat je taalvaardigheden op het juiste niveau zijn, dit moet vaak aangetoond worden met certificaten van desbetreffende onderwijsinstelling. Het verschilt ook per land wanneer je je moet inschrijven. Soms zelfs voor december.
 
Of het beter is ligt aan de kwaliteit, dat kan je vast op vergelijkingsites opzoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Ingenieur in het buitenland

Hoi,
 
Ingenieur studeren is een serieuze klus, vooral in de eerste twee jaar. Als je die uitdaging wil combineren met een buitenlands avontuur, moet je goed nadenken over waar je juist naartoe wil. Naast de vakinhoudelijke inhoud, zal je ook op het gebied van talen sterk uit de hoek moeten komen want les volgen in een andere taal (anders dan Engels) is niet evident.
 
Stel je dus goed de vraag over waarom je het zou doen. De kwaliteit van de ingenieursopleidingen in België en Nederland is van erg goede kwaliteit, dus ik zou alvast beginnen met hier in België je bachelor te voltooien, en vervolgens je vizier scherp te stellen op wat je daarna juist wilt gaan doen. Een buitenlandse masteropleiding in een goede instelling zal zeker een meerwaarde zijn voor je cv en een waardevolle stap om ook daadwerkelijk de stap naar het buitenland te maken. Je kan dan ook gerichter kiezen voor een opleiding met een accent op jouw specifieke interesses, iets wat je beter zal kunnen inschatten na een bacheloropleiding.
 
Ik zou dus starten met je bachelor hier af te werken.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer