[biologie] begrip raszuiverheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

begrip raszuiverheid

Hallo, 
 
Wanneer men in biologie het begrip  "raszuiver organisme" gebruikt wat bedoelt men daar dan eigenlijk mee:
 
1) ALLE kenmerken  waar het organisme over beschikt ( kleur, vorm, ...) zullen na zelfverstuiving generatie na generatie weer optreden.
 
2) EEN SPECIFIEK kenmerk ( bv ENKEL kleur) zal na zelfverstuiving generatie na generatie weer optreden. Andere kenmerken hoeven niet op te treden. 
 
Ik heb zo de indruk dat het begrip "raszuiver/zaadvast" gebruikt wordt met de bedoeling dat ALLE kenmerken worden overgeerfd.Ik leidt dit af hieruit:
Afbeelding
In de 2de zin staat er "met precies dezelfde KENMERKen " . Dus dit bevestigt dat 1) correct is?
 
Bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: begrip raszuiverheid

1 is correct ja, alleen een tikje overdreven: 100,0 % identiek op 100,0 % van bedenkbare kenmerken of zelfs maar van terzake doende kenmerken zal een nakomelingschap in de praktijk nooit zijn. Maar het zit dan dicht genoeg tegen 100% aan om praktisch/economisch bruikbaar te zijn. Goed zaadproductiemanangement komt er dus op neer om zaadproductievelden regelmatig door te lopen en afwijkende ouderplanten te verwijderen om zo het ras zuiver te houden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: begrip raszuiverheid

Dus als er een kruising gebeurt waar men bv 2 kenmerken bestudeert (bv kleur & lengte) en men zegt dat het zaadvast/raszuiver moet zijn, betekent dit dat zowel het gen kleur ALS gen vorm BEIDEN homozygoot moeten zijn, nietwaar?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: begrip raszuiverheid

Ja, want anders krijg je inderdaad een mengeltje terug. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: begrip raszuiverheid

Bedankt! Dus als je genotype AABb hebt waar je 2 kenmerken bestudeert, ook al is één gen/kenmerk homozygoot is dit niet voldoende want Bb is niet homozygoot, dus is AABb NIET raszuiver, nietwaar? 
 
AABB  in tegenstelling is wel raszuiver.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: begrip raszuiverheid

Daar komt het wel op neer, maar snij dat begrip "raszuiver" ook weer niet op de millimeter zoals jij regelmatig neigt te doen: 
Raszuiver / zaadvast is een stukje praktijkjargon, en betekent simpelweg dat alle generaties via zelfbestuiving (of kruisbestuiving met andere planten van hetzelfde ras) zeer sterk op elkaar gelijken. Een hoge graad van homozygotie is daarvoor uiteraard onontbeerlijk.
We gaan daarbij niet zeggen dat een populatie "zaadvast is voor gele bloemen" als het wel alleen maar gele bloemen geeft, maar er voor de rest allerlei verschillende planthoogtes, bladranden etc. in de populatie voorkomen. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: begrip raszuiverheid

 
 
 
We gaan daarbij niet zeggen dat een populatie "zaadvast is voor gele bloemen" als het wel alleen maar gele bloemen geeft, maar er voor de rest allerlei verschillende planthoogtes, bladranden etc. in de populatie voorkomen.
 
Inderdaad, het begrip raszuiverheid (ve organisme) steunt op ALLE kenmerken, maar wat ik nu raar vind is dat de engelse wiki ipv alle kenmerken te nemen juist maar één kenmerk neemt! Ze zeggen dat een organisme raszuiver is voor EEN KENMERK als die kenmerk weer terugkomt. 
 
 
 
A <b>true breeding organism</b>, sometimes also called a pure-bred, is an organism that always passes down a certain phenotypic trait to its offspring. An organism is referred to as true breeding for each trait to which this applies, and the term "true breeding" is also used to describe individual genetic traits.[1] In Mendelian genetics, this means that an organism must be homozygous for every trait for which it is considered true breeding.
 
Nu dit creert een probleem namelijk een organisme is oftewel RASZUIVER OF NIET punt uit. Als we de eerste definitie "1)" nemen die alle kenmerken in beschouwing neemt dan is de plant die altijd geel oplevert maar ANDERE kenmerken(bv rond en dan gerimpeld) bij zelfbestuiving NIET raszuiver. Maar als je de 2de definitie "2)" neemt, dan is datzelfde plant wel raszuiver "want het is raszuiver voor de gele kleur" die komt immers weer altijd terug.
 
Nu krijg ik de indruk dat er dus verschillende betekenissen aan de term "raszuiver" worden toegekend?
 
Maar ik blijf toch de eerste gebruiken, want met die 2de kom ik gewoon in de war.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: begrip raszuiverheid

Voorstel:
Noem het "raszuiver" als nakomelingen voor een vrij breed scala aan eigenschappen gelijk zijn aan elkaar en aan hun ouders.
Noem het "homozygoot"  als je maar een paar eigenschappen bekijkt.
En de grens tussen beiden is niet scherp te trekken. Vertel er genoeg bij zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan over wat er nou precies bedoeld wordt. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: begrip raszuiverheid

Bedankt! Ik heb ook voorkeur naar de eerste definitie. Mag ik nog een vraag stellen dat hier niets mee te maken heeft aub?
 
Als je Aa hebt als genotype, dan kan allel A dominant zijn, maar je hebt ook zoiets als codominant, dit is dus wanneer BEIDE allelen helemaal tot expressie komen .
 
Voorbeeld daarvan is een kat die zwart is en die wordt gemixt met een witte kat. Laten we als genotype nemen: ZW : dit bekom je dus als je ZZ mixt met WW. Wanneer je deze kruising uitvoert, merk je dat je een witte kat met zwarte vlekken bekomt, dus beide allelen zowel Z als W komen VOLLEDIG tot expressie. Daarom noem je de allelen Z & W CODOMINANT.
 
Nu een hele andere voorbeeld: als je een witte bloem mixt met een rode bloem, merk je dat je een ROZE bloem krijgt met genotype:  WR. Hier komt zowel Rood als Wit NIET tot expressie dus allelen kunnen niet CODOMINANT of dominant zijn, maar je krijgt in plaats daarvan een mengkleur. Mijn boek vertelt in dit geval niks over wat voor begrip hiervoor wordt gebruikt?
 
Hebt u enig idee wat voor begrip hiervoor moet worden gebruikt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: begrip raszuiverheid

da's een kwestie van hoe dat tot expressie komt, zie bijvoorbeeld:
 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schildpadkat#Kleurgenen
 
het fijne weet ik er ook niet van. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: begrip raszuiverheid

Bedankt voor uw hulp. U heeft me een hoop tijd bespaard! 

Reageer