Is het begrip relativistische massa verdacht?

Moderator: physicalattraction

Reageer

Is het begrip relativistische massa verdacht?

Als bekend ben ik mij aan het verdiepen in de achtergronden van de relativiteitstheorie en ethertheorieën. De laatste tijd stoot ik op allerlei artikelen waarin betoogd wordt dat het begrip relativistische massa overbodig en misleidend zou zijn. Zie ook:
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Relativistic_mass#Controversy
 
Nu ben ik heel benieuwd of dat een storm in een glas water is: hoe wordt daar tegenwoordig op universiteiten en hogescholen over gedacht?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Is het begrip relativistische massa verdacht?

Daar kunnen we kort over zijn: het begrip relativistische massa wordt niet meer gebruikt.
 
Wat vroeger rustmassa genoemd werd wordt nu gewoon `massa' genoemd.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Re: Is het begrip relativistische massa verdacht?

Math-E-Mad-X schreef: Daar kunnen we kort over zijn: het begrip relativistische massa wordt niet meer gebruikt.
 
Wat vroeger rustmassa genoemd werd wordt nu gewoon `massa' genoemd.
 
Dank voor het duidelijke antwoord. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 234

Re: Is het begrip relativistische massa verdacht?

Betekent dit dan ook dat de massa altijd gelijk blijft aan de rustmassa, zodat de hoeveelheid energie die nodig is om een object de lichtsnelheid (of sneller) te doen bereiken niet meer oneindig is?
 
Ik heb namelijk ook begrepen dat de randen van het universum snelheden gaan bereiken boven de lichtsnelheid, waardoor de kosmische achtergrondstraling 'uit zicht' zal verdwijnen. Het lijkt mij dat de mythe dat niets sneller kan gaan dan het licht ook niet meer geldig is??
 
Of mag de impuls ook niet 'oneindig' worden? Bovendien geldt die impuls voor de waarnemer, en niet voor het object zelf, toch?
De oplossing is niet dat er geen oplossing is.

Re: Is het begrip relativistische massa verdacht?

entropy schreef: Bovendien geldt die impuls voor de waarnemer, en niet voor het object zelf, toch?
 
De rustmassa is de massa die het object heeft volgens een waarnemer die met het object mee beweegt (en voor wie het object dus stil staat). Die massa is een eigenschap van het object, want alle waarnemers zullen het erover eens zijn wat de massa is voor een waarnemer die met het object meebeweegt. De impuls zal echter per waarnemer verschillen.
 
Het is mogelijk ook relativistische massa's te definiëren, maar dat doet men tegenwoordig kennelijk liever niet. Je kan de zaak ook zonder gebruikmaking van relativistische massa's doorrekenen.

Reageer