Verwijswoord

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 61

Verwijswoord

Is het: 'een ander kantoor die mijn studiegeld wil bekostigen'  of 'een ander kantoor dat mijn studiegeld wil bekostigen'? Ik twijfel, omdat ik niet weet of die/dat moet verwijzen naar ander of kantoor. Slaat het verwijswoord meestal op het bijvoeglijke naamwoord of op het zelfstandige naamwoord? 

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verwijswoord

Kantoor is hier het zelfstandig naamwoord, dus dat. Die rode vuurtoren, maar dat rode verkeerslicht.

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Verwijswoord

Op het zelfstandige naamwoord ja zoals in de meeste talen.
Alleen in dit geval is het dat omdat het, het kantoor is.
Die/deze = de
Dat/dit = het

Berichten: 61

Re: Verwijswoord

En hoe zit het met de volgende zin: "Ze kwamen langs op de dag dat ik jarig was". Waarom is het niet: "Ze kwamen langs op de dag die ik jarig was"? Het is de dag en dag is hier het zelfstandig naamwoord toch?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Verwijswoord

Abul Fadl schreef: En hoe zit het met de volgende zin: "Ze kwamen langs op de dag dat ik jarig was". Waarom is het niet: "Ze kwamen langs op de dag die ik jarig was"? Het is de dag en dag is hier het zelfstandig naamwoord toch?
Het gaat hier om een mannelijk zelfstandig naamwoord, en dan gebruik je dat als verwijswoord. Bij een vrouwelijk zelfstandig naamwoord of bij een meervoud gebruik je die als verwijswoord.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 61

Re: Verwijswoord

mathfreak schreef: Het gaat hier om een mannelijk zelfstandig naamwoord, en dan gebruik je dat als verwijswoord. Bij een vrouwelijk zelfstandig naamwoord of bij een meervoud gebruik je die als verwijswoord.
 
Dat is nieuw voor mij :D Ken je een site waar ik dit terug kan lezen? 
 
P.S. Aha ik heb mijn antwoord al gevonden op: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/de-jaren-die-dat-hij-bij-ons-was
Het onderscheid zit hem in de functie van dat; voegwoord of betrekkelijk voornaamwoord. 

Reageer