[natuurkunde] elektrostatica drie gelijke ladingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 99

elektrostatica drie gelijke ladingen

Beste,
 
Er zijn enkele oefeningen met uitgewerkte oplossingen waarvan ik het nog niet snap.

Opmerking moderator

bijlagen documenten verwijderd

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: elektrostatica drie gelijke ladingen

Opmerking moderator

5 problemen tegelijkertijd ter sprake brengen is weinig effectief, zie ook de huiswerkbijsluiter
Eentje tegelijk dus aub.
Verder, in plaats van docs te moeten openen, kun je, met zo'n doc op het scherm, er makkelijk een knipseltje van maken. Praat ook wat makkelijker. 
 
drie ladingen.GIF
drie ladingen.GIF (60.73 KiB) 711 keer bekeken
 
Wat weet je van de richting van de coulombkracht bij gelijke ladingen? Dus bedenk eens welke tekening sowieso niet meedoet?
Wat weet je van de grootte van de coulombkracht in relatie tot de afstand tussen ladingen?
kun je krachtvectoren vectorieel optellen?
Je hoeft dit zeker niet in absolute zin te doen, het is maar een kwestie van verhoudingen die ervoor zorgt dat de resultantevector wat steiler of wat platter zal staan
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 99

Re: elektrostatica drie gelijke ladingen

Opmerking moderator

Sorry, ik wilde even de quotes in je bericht corrigeren, en vergat dat ik een bericht aan het bewerken was ipv beantwoorden. De oorspronkelijke inhoud is dus weg. Maar waar het om gaat vind je in quotes in het hiernavolgende antwoord.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: elektrostatica drie gelijke ladingen

Quote
Gelijke ladingen stoten elkaar af dus A kan al zeker niet,
correct
 
 
Quote
Maar kunt u het gewoon niet uitleggen? Dit is geen huistaak en nochtans zijn de oefeningen uitgewerkt met oplossingen weergegeven en zo verlies ik ook minder tijd aangezien er nog oefeningen zijn waarbij ik hetzelfde probleem heb..
Kan ik je dan niet beter zoals hierboven de cruciale vragen laten overdenken? Dan heb je na een of twee correct doordachte oefeningen waarschijnlijk niet eens hulp meer nodig. En andersom, kant-wen-klare uitleg lezen is zeker geen garantie dat je een volgende oefening met een andere draai aan het probleem wél oplost. 
 
 
 
Quote
grootte is omgekeerd evenredig met de afstand..
correct, nu dus die conclusie aan de plaatjes vastknopen:

 
drie ladingen 2.GIF
drie ladingen 2.GIF (10.76 KiB) 710 keer bekeken
 
kan, met de bovenstaande correcte gedachte, de component van Fp in de richting RP gelijk zijn aan de component van Fp in de richting OP?
 
Bedenk hoe groot die componenten verhoudingsgewijs ongeveer moeten zijn, en trek dan je conclusie omtrent welk overblijvend plaatje correct is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 99

Re: elektrostatica drie gelijke ladingen

correct
 
 
Kan ik je dan niet beter zoals hierboven de cruciale vragen laten overdenken? Dan heb je na een of twee correct doordachte oefeningen waarschijnlijk niet eens hulp meer nodig. En andersom, kant-wen-klare uitleg lezen is zeker geen garantie dat je een volgende oefening met een andere draai aan eht probleem wél oplost. 
 
 

correct, nu dus die conclusie aan de plaatjes vastknopen:

 
Afbeeldingdrie ladingen 2.GIF
 
kan, met de bovenstaande correcte gedachte, de component van Fp in de richting RP gelijk zijn aan de component van Fp in de richting OP?
 
Bedenk hoe groot die componenten verhoudingsgewijs ongeveer moeten zijn, en trek dan je conclusie omtrent welk overblijvend plaatje correct is.
 
Ik snap het, bedankt. Kunt u ook 1 van die 2 oefeningen uitleggen met die 2 bollen naast elkaar waarbij een ander negatief geladen bol ernaast komt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: elektrostatica drie gelijke ladingen

jgdrp schreef:Kunt u ook 1 van die 2 oefeningen uitleggen met die 2 bollen naast elkaar waarbij een ander negatief geladen bol ernaast komt?
kom eens met een bijbehorend knipsel zoals ik plaatste in post 2

En complete berichten citeren is niet bevorderlijk voor de leesbaarheid, toch zeker niet als je je reactie IN de quote plaatst ;) .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 99

Re: elektrostatica drie gelijke ladingen

Jan van de Velde schreef: kom eens met een bijbehorend knipsel zoals ik plaatste in post 2

En complete berichten citeren is niet bevorderlijk voor de leesbaarheid, toch zeker niet als je je reactie IN de quote plaatst ;) .
 

 

Gegeven: Twee even grote bollen A en B zijn geleidend en ongeladen. Ze worden met elkaar in contact gebracht.
Vervolgens wordt een negatief geladen bol C rechts in de buurt van bol B gebracht. Bollen A en B worden terug van elkaar verwijderd.
Bol C wordt tenslotte weer verwijderd.
Gevraagd: Wat is de lading van de bollen A en B? Oplossing
Startpunt: A en B ongeladen
 
C rechts van B: B wordt positief en A negatief
 
 A en B uit elkaar: B blijft positief en A blijft negatief
 
C weg: B positief en A negatief
 
è Antwoord D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: elektrostatica drie gelijke ladingen

jgdrp schreef:  
Startpunt: A en B ongeladen
 
C rechts van B: B wordt positief en A negatief
 
 A en B uit elkaar: B blijft positief en A blijft negatief
 
C weg: B positief en A negatief
 
 
correcte gedachtengang  :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 99

Re: elektrostatica drie gelijke ladingen

A wordt negatief door elektrische influentie? Maar wanneer ze uit elkaar gaan begrijp ik het niet en waarom het zo blijft (de ladingen) als C verwijderd wordt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: elektrostatica drie gelijke ladingen

Er zijn elektronen van B naar A gestroomd. Maar voordat die terug konden stromen verbrak je het contact tussen beide bollen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 99

Re: elektrostatica drie gelijke ladingen

En klopt het dat ze niet kunnen stromen zolang C zich naast B bevindt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: elektrostatica drie gelijke ladingen

Niet TERUGstromen nee: De negatieve lading op C heeft juist elektronen uit B weggeduwd naar A, totdat een evenwichtssituatie ontstond waarbij de intussen negatieve bol A net zo hard terugduwde.  Zolang C niet van plaats verandert  zal er in die situatie niks veranderen. 
Zolang je aan een elastiekje blijft trekken blijft dat ook gespannen hè.  ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 99

Re: elektrostatica drie gelijke ladingen

Oke merci! De volgende oefening zet ik via word omdat het niet lukt om de tekeningen hier te zetten.
Ik heb geen idee hoe ze aan die pijltjes en resultante komen, vooral niet die van coordinaat (0,0)
Bijlagen
elektr3.docx
(124.49 KiB) 109 keer gedownload

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: elektrostatica drie gelijke ladingen

jgdrp schreef: Oke merci! De volgende oefening zet ik via word omdat het niet lukt om de tekeningen hier te zetten.
 
 
hoezo niet? toch maar een kwestie van een schermafbeeldinkje maken (printscreenknop, of windows knipselprogramma):
 
assenstelsel.GIF
assenstelsel.GIF (14.49 KiB) 708 keer bekeken
 
weer net als die eerste met die drie gelijke ladingen, alleen nu zijn de ladingen enit meer gelijk en is er dus niet alleen meer afstoting.
  teken de krachten vanuit Q- en Q+ op een negatieve testlading in een punt, en construeer de resultante. 
zie hieronder een voorbeeld voor punt T. 
Exacte lengte van de pijlen is niet zo hele belangrijk, als de verhoudingen maar ongeveer kloppen. 
 
 
assenstelsel2.gif
assenstelsel2.gif (5.92 KiB) 708 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 99

Re: elektrostatica drie gelijke ladingen

Is dat een regel dat de pijltje bij de negatieve lading ervan weggaat en bij de positieve net andersom? Of heeft het te maken met dat het onder de x as negatief is en erboven positief?

Reageer