Biologie studeren

Reageer
Berichten: 1

Biologie studeren

Hallo
 
Ik weet niet of ik hier juist zit met m'n vraag.
Ik start in september in het 6e middelbaar en zou graag volgend jaar Biologie studeren op de unief. Nu denk ik dat dat niet mogelijk zal zijn omdat ik slechts TSO doe. Ik volg Farmacie op TSO niveau.
Ik krijg 4uur chemie, 4uur biologie, 2uur fysica en 2 uur geneesmiddelleer. Biologie dit jaar ging vooral over cytologie en weefselleer. Verder hebben we alle stelsels redelijk uitgebreid gezien (zoals het bloedvatenstelsel, spijsverteringsstelsel, uitscheidingsstelsel etc etc, telkens met redelijk veel pathologie en wat biochemie erbij.) Verder heb ik nog dingen zoals cytologie, immunologie, hormonenstelsel, genetica,.. gezien.
Vanaf september krijg ik biochemie als apart vak.
Wat me verder zorgen baart is de wiskunde.. ik heb slechts 3 uur per week wiskunde.
 
Verder ben ik enorm geïnteresseerd in genetica en evolutie (zowel op macro als microniveau).
Gemotiveerd ben ik dus zeker.
 
Hoe hoog schatten jullie m'n slaagkansen in, indien ik me goed inzet + rekening houdend met m'n vooropleiding? 
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Biologie studeren

Eerlijk gezegd schat ik je slaagkansen wel redelijk hoog in. Als je echt gemotiveerd bent, en dat blijkt toch uit je bericht, zou ik er gewoon voor gaan. In het eerste jaar krijg je voornamelijk algemene vakken (wiskunde, fysica, chemie) en daarnaast ook een paar specifiekere vakken. Neem eens een kijkje in de studiegids van de universiteit waar je naartoe wil gaan. Vaak kan je daar lezen wat er precies van een specifiek vak verwacht wordt en hoeveel voorkennis er vereist is (hier een voorbeeldje van de UGent).
 
Wat wiskunde betreft: 3 uur is inderdaad niet zoveel, maar als je er wat extra energie wil insteken moet dat zeker lukken. Hoe goed kan je om met de wiskunde die je nu krijgt? Tijdens de zomervakantie kan je aan verschillende universiteiten vaak een opfrissingscursus volgen. Op die manier kan je je niveau een beetje opkrikken en met een goeie basis aan het academiejaar beginnen. Als je je zorgen maakt zou ik hier eens voor informeren.
 
P.S.: ik heb je topic verplaatst naar het subforum voor studiekeuze.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Biologie studeren

Wiskunde is niet een heel groot onderdeel van de studie biologie, dus daar zou ik me niet ongerust over maken. 
 
Veel ingewikkelder dan een Hardy - Weinberg vergelijking wordt het niet.
 
Ik denk dat het met jouw ervaring zeker te doen is. Biologie staat echter wel bekend om het feit dat het een vrij pittige studie is.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer