Wanneer stopt dit magnetische rad met draaien?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 13

Wanneer stopt dit magnetische rad met draaien?

Hallo,
In het filmpje http://www.youtube.com/watch?v=wBkvzbw5cDM zie je een rad draaien.
Als je het rad op gang brengt dan blijft het doorgaan door magnetisme. Het gaat zelfs steeds sneller draaien. Ik heb wel vaker van dit soort dingen gezien. Het lijkt me alsof deze iets is dat nooit stopt met draaien. Je kunt er zelfs energie mee opwekken.
Er wordt normaal van uit gegaan dat je 'niks voor niks' krijgt in de natuurkunde. Je kunt dus geen energie gratis maken, het rad zou moeten stoppen na een tijdje, maar omdat dit steeds sneller gaat draaien vraag ik me dus af wat er dan zal gebeuren dat een einde maakt aan het proces van het filmpje.
En stel dat het rad ooit zal stoppen na een tijdje, dan heb je er al veel meer energie uit kunnen opwekken dan dat nodig was o het rad op gang te brengen, dus heb je eigenlijk al gratis energie gekregen. 
 
Hier is nog een duidelijk voorbeeld: http://youtu.be/jiAhiu6UqXQ?t=25s

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Wanneer stopt dit magnetische rad met draaien?

Als je daar een antwoord op wil dan moet je organiseren dat je dat ding "live" kunt bekijken.
En dan zou wel eens kunnen blijken dat het ding helemaal niet op gang blijft.
Op de film kan alles.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Wanneer stopt dit magnetische rad met draaien?

Dat soort opstellingen kun je dikwijls vergelijken met het afwinden van een veer. De veer bestaat hier uit een slimme plaatsing van magneten.
1) Net als bij een veer moet je erg veel energie steken in het opwinden ervan, dus in het terugbrengen van de starttoestand van de opstelling.
2) Daarna steken ze er heel eventjes een beetje energie in, wat je niet moet zien als het opwinden, maar als het beetje energie dat je moet steken in het loslaten van de veer.
3) Daarna windt de veer af, dat kan heel langzaam gaan en erg lang duren (denk aan een polshorloge dat je moet opwinden en dat 24 uur lang kan blijven draaien). Maar uiteindelijk gaat alle energie die je er in stap 1 in stopte wel weer verloren. Dat het versnelt zegt trouwens helemaal niets over hoe lang het nog meegaat.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Wanneer stopt dit magnetische rad met draaien?

Jan Terhuijzen schreef:  
Hier is nog een duidelijk voorbeeld: http://youtu.be/jiAhiu6UqXQ?t=25s
 
 
en hier hoe je dát doet:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 42

Re: Wanneer stopt dit magnetische rad met draaien?

ahh het perpetuum mobile. Vind dit ook een leuke:
 
Afbeelding

Berichten: 242

Re: Wanneer stopt dit magnetische rad met draaien?

Jeroen, die is wel leuk maar je hebt er niks aan. Deze daarentegen:
Bijlagen
YhTuY.jpg
YhTuY.jpg (76.35 KiB) 2619 keer bekeken
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 42

Re: Wanneer stopt dit magnetische rad met draaien?

haha ja die ken ik ook geweldig

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Wanneer stopt dit magnetische rad met draaien?

Als de beste man nu eens een fractie van het geld in een natuurkundeboek had geïnvesteerd, en een fractie van de tijd in het bestuderen daarvan?
Dan was hij materieel en geestelijk een stukje rijker geweest en had niet zoveel energie verspild met dat vruchteloos najagen van de vrije energie mythe.
 

Berichten: 13

Re: Wanneer stopt dit magnetische rad met draaien?

Hoe zit het dan eigenlijk met het draaien van planeten? Dat lijkt ook net een oneindige energie door zwaartekracht. Zo'n proces kan biljoenen jaren doorgaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Wanneer stopt dit magnetische rad met draaien?

Zie het als volgt: Een kanon schiet een kogel af, en die komt een eind verderop neer (a). Hoe harder de kogel wordt weggeschoten, hoe verder de kogel komt (b,c). Als de kogel een zeer grote snelheid meegegeven wordt valt hij in een boogje om de Aarde. Als er nu niets is om de kogel af te remmen (boven de atmosfeer is dat zo), dan blijft de kogel in theorie eeuwig naar de Aarde vallen (d). Alleen de bewegingsenergie die het kanon eenmalig in de kogel heeft gestopt is dus voldoende voor een extreem langdurige baan rond de Aarde.
 
[sharedmedia=core:attachments:16075]
 

Biljoenen is waarschijnlijk ook voor planeten wat veel, maar vele miljarden jaren geen enkel probleem. Er wordt dus geen energie door de zwaartekracht toegevoegd, maar de planeten worden in hun baan om de Zon eigenlijk vrijwel niet geremd omdat er niets is om ze af te remmen, net zoals de satellieten die wij in een baan om de Aarde sturen.
 
Als zo'n satelliet wordt gelanceerd wordt er door de raket een flinke hoeveelheid bewegingsenergie in zo'n ding gestopt en hebben ze een hoge snelheid. Is de baan van zo'n satelliet vrij laag, dan zal de extreem ijle atmosfeer van de Aarde een beetje weerstand bieden en ze afremmen, zodat ze na een aantal jaren steeds meer van de energie die er bij de lancering eenmalig in is gestopt kwijt raken door die wrijving met de atmosfeer, en steeds lagere baantjes in steeds dikkere lucht gaan draaien. Uiteindelijk vallen ze hierdoor terug naar de Aarde waarbij ze de rest van hun energie kwijt raken en gedeeltelijk verbranden.
Maar satellieten in een hoge baan draaien hun baantjes in het vrijwel vacuüm, en dus is daar bijna niets dat die eenmalige energie doet verminderen, en dus niets dat hun snelheid zal verminderen, waardoor ze miljoenen jaren rond de Aarde kunnen draaien.

Re: Wanneer stopt dit magnetische rad met draaien?

Als de beste man nu eens een fractie van het geld in een natuurkundeboek had geïnvesteerd, en een fractie van de tijd in het bestuderen daarvan?
Dan was hij materieel en geestelijk een stukje rijker geweest en had niet zoveel energie verspild met dat vruchteloos najagen van de vrije energie mythe.

...http://www.youtube.com/watch?v=Db9s3u08YUM...
Waarom inderdaad zoveel tijd en geld insteken als het veel eenvoudiger kan!



Ik vraag mij af hoeveel er zijn die dit thuis uitproberen na het bekijken van dit filmpje? :-)

HV

Re: Wanneer stopt dit magnetische rad met draaien?

Toch zou ik het zoeken naar een perpetuum mobile niet in alle gevallen aan domheid toeschrijven. Het is juist de onwaarschijnlijkheid dat er een dergelijk apparaat bestaat dat het voor de liefhebber tot een aantrekkelijk project maakt. Het lezen over de reeds erkende ontdekkingen en theorieën van anderen kan daar niet aan tippen. Bovendien weet je dat je iets héél bijzonders hebt als het je inderdaad lukt een perpetuum mobile te bouwen. Ik heb daar in mijn jonge jaren ook wel naar gezocht, en heb daar beslist geen spijt van. Je kan daar ook heel veel van op steken, en het is ook véél spannender om zelf te ervaren dat PM's niet werken, dan om dat maar voetstoots uit een boek aan te nemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Wanneer stopt dit magnetische rad met draaien?

Het is ook heel spannend om te ontdekken of je een val van 100 meter hoogte overleeft.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Re: Wanneer stopt dit magnetische rad met draaien?

@Bartje: Kan mij daar wel ergens in vinden, die drang... het is op deze manier dat er dingen ontdekt worden waarvan het bestaan onbekend was. Er is idd dus niks mee om af en toe buiten de lijntjes te denken...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Wanneer stopt dit magnetische rad met draaien?

Denkertje70 schreef: Er is idd dus niks mee om af en toe buiten de lijntjes te denken...
Inderdaad, maar het PM-gedoe dat we  tegenkomen op internet is veelal afkomstig van figuren die op een of andere manier geen ander doel hebben dan de kluit te belazeren. Hier wordt niet buiten lijntjes gedacht, hier worden gewoon buiten beeld wat lijntjes stiekem verschoven. Ach ja, da's ook een hobby, en mogelijk onschuldiger dan bushokjes vandaliseren.  
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gesloten