Three way anova

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Three way anova

Beste leden,
 
In het kader van mijn masterproef ga ik het effect na van het verspreiden van een congruente geur ( ja/nee), extra belichting (ja/nee) en product op oog-/handhoogte (ja/nee). Ik heb hier dus te maken met een 2x2x2 design, drie factoren dus met elk 2 niveaus.
 
Deze drie factoren heb ik als aparte variabelen in spss ingegeven. Het hoofdeffect van deze variabelen ga ik na door gebruik te maken van ANOVA met drie onafhankelijke variabelen. Als onafhankelijke variabelen heb ik verkoop van de producten onder invloed van geur/licht/schappositie, de herinnering, herkenning, ... . 
 
De interpretatie van de main effecten zijn natuurlijk simpel, de two-way interactie-effecten ook nog wel, maar ik heb het moeilijk met het interpreteren van de 3-way interactie-effecten. Kan iemand me helpen met bijvoorbeeld de interpretatie van een 3way interactie-effect bij de verkoop van de producten onder invloed van geur/licht/schappositie?
 
Bij de analyse in spss heb ik eveneens een plot gevraagd van deze resultaten. Op basis van deze plots zou ik een interactie-effect verwachten van geur x licht, maar wanneer ik naar de resultaten kijk zie ik een p-waarde van 0,374. Geen interactie-effect dus.Hoe is dit mogelijk?
 
Indien de Levene's test for homogeneity of variances significant is, en ik de hypothese van gelijke varianties moet verwerpen, is het dan mogelijk toch verder te gaan met mijn analyse?
 
Significante interactie-effecten, dien ik die verder te analyseren met een t-test? Kan ik geen conclusies trekken over de interactie-effecten op basis van de plots bij de anova?  Hoe zit dit met de three-way interactie-effecten?
 
Ik zou het zeer op prijs stellen indien iemand me hierbij zou kunnen helpen. Alvast ontzettend bedankt.
 
MVG
 
Rob
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Three way anova

Is de 3-way interactie significant?

Berichten: 2

Re: Three way anova

De 3-way interactie is significant bij de afhankelijke variabele herinnering.

Berichten: 80

Re: Three way anova

Kun je voor de interactie effecten niet een YATES tabel opstellen, en zo de effecten berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Three way anova

Op deze pagina wordt ingegaan op 3-way interacties: http://www.ats.ucla.edu/stat/spss/faq/threeway_hand.htm. Misschien helpt dit je op weg.

Reageer