[biologie] voortplanting

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

voortplanting

Klintersaas schreef: (Herkomst: toelatingsexamen juli 1997)

13) De haploïde DNA-hoeveelheid in de kern van een zaadcel van een muis bedraagt 2,5 · 10-12 g.

Hoeveel DNA bevindt zich in een zygote die zich in de metafase van de eerste klievingsdeling bevindt?

<ul class="bbcol">[*]2,5 · 10-12 g
[*]5 · 10-12 g
[*]1 · 10-11 g
[*]5 · 10-11 g
[/list]
Verborgen inhoud
Antwoord C.


Stel een vraag over deze oefening.
 
Hoe geraakt men aan de uitkomst? Je hebt toch ook de massa van de eicel nodig om te weten hoeveel gram DNA in een zygote bevindt?
en daarna is er dna-replicatie maar bij klievingsdeling blijft de massa hetzelfde. 
 
Help!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: voortplanting

Wat is er zoal aanwezig net voordat een cel zich deelt?

Berichten: 7

Re: voortplanting

Ik snap uw vraag niet zo goed... Wat is er al aanwezig in de cel voordat de cel zich deelt? Bedoelt u dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: voortplanting

Inderdaad, en dan doel ik vooral op de hoeveelheid DNAstrengen.

Berichten: 7

Re: voortplanting

Je hebt 46 chromosomen in elke cel, dus 92 chromatiden, dus 184 DNA strengen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: voortplanting

En hoeveel chromosomen zitten er nu in een zaadcel?

Berichten: 7

Re: voortplanting

23 chromosomen en 23 chromosomen in een eicel. Dus als 23 chromosomen in de zaadcel gelijk is aan 2,5 x 10 tot de -12 g, dan heeft 
de 23 chromosomen van de eicel toch ook dat gewicht? Dus kwam ik uit aan 5 x 10 tot de -12 g. 
Waar ben ik misgegaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: voortplanting

Hmm, zover ik in ieder geval weet wordt er tijdens elke celdeling het totale genoom gekopieerd. Dat wil dus zeggen dat er net voor de deling dus de dubbele hoeveelheid aan DNA aanwezig is.
 
Zie ook http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/88778-biologie-eerste-klievingsdeling/ waarin iemand die wel een biologieachtergrond heeft dit wat beter heeft kunnen uitleggen dan ik dat kan. :P

Berichten: 7

Re: voortplanting

Dank u! Zijn uitleg was ingewikkeld, dus ben ik op de andere link gegaan en nu zie ik waar ik fout was geweest. 
Dank u voor je hulp :)

Reageer