Significant verschil tussen twee variabelen over hele testgroep?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Significant verschil tussen twee variabelen over hele testgroep?

Ik heb voor mijn scriptie onderzoek gedaan naar de volgorde van persoonlijk voornaamwoorden in het Nieuwgrieks door middel van het afnemen van een enquête. Ik heb 5 algemene vragen gesteld om te bepalen of de respondenten tot de doelgroep behoren (of dat de enquête eventueel afgebroken moet worden), uit welke regio van Griekenland de respondent afkomstig is en wat het geslacht en de leeftijd van de respondent is. Vervolgens heb ik 19 zinnen voorgelegd, waarbij de respondenten op een schaal van 1 tot 4 konden kiezen (ja, waarschijnlijk wel, waarschijnlijk niet, nee) in hoeverre het mogelijk was die zinnen te horen in hun omgeving.

Uiteindelijk heeft mijn enquête 92 respondenten opgeleverd. Een voldoende aantal binnen de taalwetenschap. Met een χ2-toets heb ik vervolgens per vraag bepaald in hoeverre de verdeling over de antwoordmogelijkheden willekeurig is (verdeling 23-23-23-23). Er is geen hypothese die getoetst kan worden, omdat er slechts twee halve alinea's over geschreven zijn door twee verschillende auteurs en hun beweringen lijnrecht tegenover elkaar staan. Van de 19 zinnen hield ik er 14 over met p<0,01 2 met 0,01<p<0,05. 1 zin met 0,05<p<0,1 en 2 met p>0,1. Ik heb besloten alledrie deze zinnen buiten het onderzoek te houden.

Ik heb met een ongepaarde t-toets gekeken of er een significant verschil zat tussen mannen en vrouwen om zo deze insignificantie te kunnen verklaren, maar dat leverde niets op. Ook dit verschil was insignificant.

Met de mediaan heb ik vervolgens bepaald of een zin wel of niet aangenomen kan worden als acceptabel. Mediaan 1-2 is acceptabel en mediaan 3-4 is niet acceptabel. Uiteindelijk blijkt dat beide volgorden met meerdere zinnen acceptabel zijn. Van de 19 zinnen kon ik in verband met het wegvallen van een aantal zinnen door gebrek aan significantie 6 paren vormen. Bij het bekijken van de gemiddelden zag ik dat er toch wat verschillen in het gemiddelde zaten die op een voorkeur voor de ene of de andere volgorde zouden kunnen wijzen.

Hoe kan ik bepalen of er tussen twee onafhankelijke (?) variabelen met dezelfde schaalverdeling van 1 tot 4 een significant verschil bestaat? Ik had in eerste instantie gedacht aan een gepaarde t-toets, maar volgens mij is deze alleen voor afhankelijke variabelen of heb ik dat mis?

Alle statistiek die ik heb gebruikt tot nu toe, heb ik in de afgelopen 3 a 4 dagen bijgespijkerd, na N&T op het VWO met biologie (gelukkig snapte ik dus wel de χ2-toets) heb ik besloten een talenstudie te gaan doen. Ik heb dus alleen Wiskunde B gedaan en nooit iets met statistiek te maken gehad. Ik maak gebruik van SPSS, dus als jullie hier rekening mee zouden willen houden in jullie tips, zou dat fijn zijn!

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Significant verschil tussen twee variabelen over hele testgroep?

Ik snap geloof ik niet helemaal wat je onderzoeksvraag is. Je hebt het over Chi-kwadraat toetsen die je per vraag hebt gedaan, maar wat was dan de tweede variabele in de kruistabel. En hoe zit het met die 19 items: zijn er 2 varianten van volgorde van de persoonlijke volgorde en is de helft van je vragen met de ene volgorde en de overige met de andere (omdat je het ook over paren hebt) Ik snap daardoor niet helemaal waarom je 3 vragen uit je onderzoek haalt.

Verder kan je geen gemiddelden gebruiken als je een ordinale uitkomstmaat hebt, dus dat lijkt me geen nuttige analyse.

Reageer