[wiskunde] machtsverheffing complex getal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

machtsverheffing complex getal

Hallo, 
 
De volgende regels gelden:
Afbeelding
Maar is dit enkel voor n element van de natuurlijke getallen, of is dit ook geldig voor n element van de gehele getallen?
In mn boek staat dat het geldig is voor IN, maar kan je dan niet meer deze regel gebruiken als n E Z?
 
 
Bedankt!


Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: machtsverheffing complex getal

Volgens de formule van Euler geldt algemeen dat zn = reniφ. Naast natuurlijke exponenten van z geldt dit ook voor gehele, rationale, reële en complexe exponenten.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: machtsverheffing complex getal

 
Volgens de formule van Euler geldt algemeen dat zn = reniφ.
mathfreak, ik weet niet van deze formule betekent, maar bedoelt u gewoon dat die regel die ik gaf ook geldt voor n E Z? (gehele getallen dus)  Dus ook voor n= - x

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: machtsverheffing complex getal

Staat er bij r is een element van R evenals alpha ...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: machtsverheffing complex getal

mcfaker123 schreef: mathfreak, ik weet niet van deze formule betekent, maar bedoelt u gewoon dat die regel die ik gaf ook geldt voor n E Z? (gehele getallen dus)  Dus ook voor n= - x
 
Ja, de regel geldt voor alle gehele, rationale, reële en complexe waarden van n. De formule van Euler stelt dat
e = cos φ+i∙sin φ. Mogelijk kom je deze formule over een tijdje alsnog tegen.
 
 
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: machtsverheffing complex getal

 
 
Staat er bij r is een element van R evenals alpha ...
r is element van IR, maar het gaat daar niet om? Ik wil weten of die regel geldt voor n element van de gehele getallen, want er is een bewerking in de oefeningen die ^-12 is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: machtsverheffing complex getal

 
Ja, de regel geldt voor alle gehele, rationale, reële en complexe waarden van n. De formule van Euler stelt dat
e = cos φ+i∙sin φ. Mogelijk kom je deze formule over een tijdje alsnog tegen.
Bent u daar 100% zeker van? Want ik ga het dan bij:
 
Afbeelding
 
Dus modulus van t getal tussen haakjes is r, dan is de modulus van het getal tot ^-12 gelijk aan r^-12
 
en als a het argument is van t getal tussen haakjes dan is -12a het argument van het hele getal.
 
Is dit juist?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: machtsverheffing complex getal

Je zal het grondtal in argument-modulusvorm moeten schrijven ...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: machtsverheffing complex getal

 
 
Je zal het grondtal in argument-modulusvorm moeten schrijven ...
met grondtal bedoelt u zeker de hele bewerking. Het maakt niks uit dat je het in argument-modulus vorm (goniometrsche vorm) moet schrijven, want die kun je dan herleiden naar de algemene vorm z=a=bi .
 
Mag je dus de regel echt gebruiken voor n element van gehele getallen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: machtsverheffing complex getal

mcfaker123 schreef: met grondtal bedoelt u zeker de hele bewerking. Het maakt niks uit dat je het in argument-modulus vorm (goniometrsche vorm) moet schrijven, want die kun je dan herleiden naar de algemene vorm z=a=bi .
 z^n is een macht van z, z is het grondtal en n de exponent.
 
Je hoeft de hint niet te gebruiken, maar dat het 'niks uit maakt' ... , geeft te denken.
 
Probeer nu eerst eens je stellingen en RR te begrijpen, maar daarvoor moet je ze wel eerst bestuderen!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: machtsverheffing complex getal

 
Probeer nu eerst eens je stellingen en RR te begrijpen, maar daarvoor moet je ze wel eerst bestuderen!

 

 
 
 
Ik snap wel hoe dit alles tot stand komt & hoe ze het opstellen & het gebruik ervan. Mag ik overigens mn stelling gebruiken voor n element van Z (gehele getallen)? 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: machtsverheffing complex getal

Ik heb morgen examen. Kan ik nog een laatste bevestiging krijgen dat ik Afbeelding
mag toepassen op n als die negatief is. 
 
Bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: machtsverheffing complex getal

mcfaker123 schreef: Ik heb morgen examen. Kan ik nog een laatste bevestiging krijgen dat ik Afbeelding
mag toepassen op n als die negatief is. 
 
Bedankt!
Ja, dat mag zowel voor gehele, rationale, reële als complexe n.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: machtsverheffing complex getal

ok, bedankt! Kwou gewoon nog even heel zeker zijn :p 

Reageer