[wiskunde] binomiale vergelijking voorbeeld

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

binomiale vergelijking voorbeeld

Hallo, 
 
weet er iemand hoe je de volgende binomiale vgln moet oplossen,
 
Ik ga ervan uit dat je die toegevoeg geconjugeerde "streep" vergeet & je doet alsof die er niet staat, dan bereken je normaal de wortels waarna je van alle wortels de toegevoegd geconjugeerde neemt, ben ik correct?
 
Afbeelding
 
Bedankt!!

Berichten: 7.068

Re: binomiale vergelijking voorbeeld

Dat lijkt mij een plan...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: binomiale vergelijking voorbeeld

Bent u serieus? Dus bv als "laten we aannemen" dat x+yi een van de 4 wortels is van het getal 2+i , dan is de oplossing van de bovenstaande vergelijking;  x-yi, ...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: binomiale vergelijking voorbeeld

mcfaker123 schreef: Hallo, 
 
weet er iemand hoe je de volgende binomiale vgln moet oplossen,
 
Ik ga ervan uit dat je die toegevoeg geconjugeerde "streep" vergeet & je doet alsof die er niet staat, dan bereken je normaal de wortels waarna je van alle wortels de toegevoegd geconjugeerde neemt, ben ik correct?
 
Afbeelding
 
Bedankt!!
 Waarom noem je dit een binomiale verg ... ?
 
Er zijn ook stellingen (RR) die je kan/mag toepassen, ken je die?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: binomiale vergelijking voorbeeld

 
 Waarom noem je dit een binomiale verg ... ?
 
Er zijn ook stellingen (RR) die je kan/mag toepassen, ken je die?
Over welke stellingen hebt u het? Ze hebben niks van stellingen vermeld in het boek. De enige manier om zoiets op te lossen volgens hun is de nde machtswortel van een complex getal te nemen.
 
Mag je mijn methoden hanteren trouwens?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: binomiale vergelijking voorbeeld

En waarom noem je dit een binomiale verg?
 
Zijn er echt geen stellingen ...
Heb je wel een echt boek?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: binomiale vergelijking voorbeeld

Dit is wat er staat bij mij: " het oplossen van een binomiale vergelijking in C is dus hetzelfde probleem als het bepalen van de nde machtswortel van een complex getal". 
 
En verder gebruiken ze deze methode in het boek. Boek is " van basis tot limiet complexe getallen".
Mag ik verder mijn methode hanteren? wat ik bedoel is dus dat je gewoon eerst de wortel berekent & daarna de geconjugeerde neemt van al die wortels?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: binomiale vergelijking voorbeeld

mcfaker123 schreef: Dit is wat er staat bij mij: " het oplossen van een binomiale vergelijking in C is dus hetzelfde probleem als het bepalen van de nde machtswortel van een complex getal". 
Mooi, en staat er ook nog in je boek waarom ze dit een binomiale verg noemen ...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: binomiale vergelijking voorbeeld

Safe schreef: Mooi, en staat er ook nog in je boek waarom ze dit een binomiale verg noemen ...
Ja. hier volgt een citaat:
" De benaming wordt verklaard als we de vergelijking op nul herleiden: z^n  -  a = 0   . Het eerste lid is dan een tweeterm of binomium in z."
 
 
Dat lijkt mij een plan...
 
 
 
 
Wat bedoelt u precies, dat het juist is?

Berichten: 7.068

Re: binomiale vergelijking voorbeeld

Waarom noem je dit een binomiale verg ... ?
Vanwege dit
 
Wat bedoelt u precies, dat het juist is?
Ik bedoel dat als je doet wat je zegt dat je wilt doen, je het juiste antwoord krijgt (als je geen fouten maakt natuurlijk :) )

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: binomiale vergelijking voorbeeld

mcfaker123 schreef: Ja. hier volgt een citaat:
" De benaming wordt verklaard als we de vergelijking op nul herleiden: z^n  -  a = 0   . Het eerste lid is dan een tweeterm of binomium in z."
Mooi, nu je dit hebt kunnen vinden, kan je ongetwijfeld ook de stellingen en RekenRegels(RR)  voor het werken met complexe getallen vinden en daarmee het antwoord op je vraag ...
Bv: 
\(\overline{z\cdot w}=\overline{z}\cdot\overline{w}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: binomiale vergelijking voorbeeld

 
Ik bedoel dat als je doet wat je zegt dat je wilt doen, je het juiste antwoord krijgt (als je geen fouten maakt natuurlijk  :) )
 
 
 

Ok bedankt voor de confirmatie!
 
 
 
Mooi, nu je dit hebt kunnen vinden, kan je ongetwijfeld ook de stellingen en RekenRegels(RR)  voor het werken met complexe getallen vinden en daarmee het antwoord op je vraag ...
Bv: 
Afbeelding
Oh die rekenregels, ja die ken ik :p, maar waarom zou je die hier gebruiken? Je hebt ze toch niet nodig voor mijn voorbeeld.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: binomiale vergelijking voorbeeld

mcfaker123 schreef: Oh die rekenregels, ja die ken ik :P, maar waarom zou je die hier gebruiken? Je hebt ze toch niet nodig voor mijn voorbeeld.
Dan zou je ze nooit nodig hebben, waarom probeer je dat niet uit  ... , het is de bedoeling van te maken opgaven dat je de theorie (dus ook de RR) toepast ...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: binomiale vergelijking voorbeeld

Safe schreef: Dan zou je ze nooit nodig hebben, waarom probeer je dat niet uit  ... , het is de bedoeling van te maken opgaven dat je de theorie (dus ook de RR) toepast ...
Welja, wat zou je hier kunnen doen?
Afbeelding
 
het enige wat je hier zou kunnen doen met de rekenregels als je mijn methode niet gebruikt is het volgende:
Afbeelding
 
Wat ben ik hier nu mee denk ik. Wel er komt mij het volgende binnen: 
"zou je dit niet als volgt verder kunnen schrijven?:
Afbeelding
 
En nu hieruit de vierkantswortels berekenen, is dit ook een correcte methode?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: binomiale vergelijking voorbeeld

Ok, welke RR pas je toe ...

Reageer