Vraag ivm lipolyse als energiebron voor andere weefsels.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Vraag ivm lipolyse als energiebron voor andere weefsels.

De vraag is:
Vraag 23 : de lipolyse in de vetcellen stelt energie vrij voor andere weefsels. Deze energie wordt door de vetcellen onder andere vrijgesteld in het bloed als : 
A) Ketonlichamen
B) Lipoproteinen
C) Vetzuuresters
D) Glycerol
 
Ik twijfel tussen C en D. Glycerol wordt wel vrijgesteld maar gaat naar de lever om terug in DHAP omgezet te worden voor verder gebruik bij glycolyse/gluconeogenese en is dus niet echt rechtstreeks voor energie naar andere weefsels. Na lipolyse worden vetzuren gebonden aan albumine en naar de weefsels gebracht voor energie, dit lijkt me dus een betere optie maar is de binding van een vetzuur op albumine een ester? 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Vraag ivm lipolyse als energiebron voor andere weefsels.

Ben het met je eens dat de antwoorden nogal vreemd zijn.

Vetzuuresters zijn vrije vetzuren gebonden aan glycerol (triglyceriden).

Lipolyse is juist de hydrolyse van een triglyceride in vrije vetzuren en glycerol.

De vrije vetzuren worden voor energie door cellen opgenomen.

Ketonlichamen worden gevormd in de lever en worden niet uitgescheiden door de lipocyt, doch kunnen zij ook fungeren als energiebron.

Als i.p.v. vetzuurester antwoord C geweest was: vrije vetzuur, dan ben ik het met je eens en was het antwoord gewoon C geweest. Glycerol gaat weer terug de cyclus in en fungeert naar mijn weten niet als energiebron.

Een educated guess brengt mij toch tot antwoord C, maar antwoord C is beetje een cirkelredenering zoals je kunt lezen aan het begin van mijn post...niet een hele goede vraag dus.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 4

Re: Vraag ivm lipolyse als energiebron voor andere weefsels.

Lijkt mij inderdaad echt geen goede vraag. Bedankt!

Reageer