draaimoment

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 23

draaimoment

beste,
 
1) ik heb een zonnewagen gebouwd ( prototype in hout) en ik zou een volledige berekening moeten maken ten opzichte van krachtenleer.
 
ik heb het vermogen en het koppel en overbrengingsverhouding etc. al berkend.
 
ik zou nu het draaimoment willen berekenen in opzichte van krachtenleer. iemand enig idee hoe ik hier aan zou beginnen?
 
2) ik moet ook berekenen hoe snel de wagen kan rijden als we een motor van 50 W hebben met een overbrengingsverhouding van 1:71. ik moet het 1x berekenen Indien je luchtweerstand en rolweerstand verwaarloost. en 1x dat je enkel rekening houdt met de rolweerstand 3N.
 hiervoor heb ik een formule van P=Fxv maar dan moet ik de F van de motor hebben en die heb ik niet. en ik weet niet wat de berekening is indien je rekening houd met de rolweerstand (3N).
 
alvast bedankt!

Berichten: 1.617

Re: draaimoment

Als er geen weerstand is en de motor blijft vermogen leveren dan blijft het ding versnellen. Dan moet je er de relativiteitstheorie bij halen: het ding kan in de limiet de lichtsnelheid halen.
 
Als er weerstand is, dan haalt het ding de snelheid waarbij de weerstandskracht een gelijke (maar dan negatieve) arbeid verricht aan de arbeid van de motor. Het vermogen dat door de wrijvingskracht Fw wordt gedissipeerd is v.Fw. Als dat gelijk is aan het motorvermogen dan versnelt het ding niet verder. Uit P = v.Fw kun je v oplossen als P en Fw bekend zijn.
 
Het vermogen dat een motor levert is afhankelijk van het toerental, niet van de overbrengingsverhouding. Als er veel weerstand is, moet de overbrengingsverhouding lager worden gekozen zodat de motor het toerental haalt waarbij het maximale vermogen kan worden geleverd.

Reageer