mediteren

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

mediteren

Is het waar dat je daar mediteren veel langer en gezonder kunt leven? of is dit onzin?

als dit klopt, waarom doet dan niet iedereen het?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: mediteren

Meditatie kan je bloeddruk verlagen. Het geeft je een bepaalde rust.

Waarom niet iedereen het doet? 'Waarom eten mensen junk-food' is net zo'n vraag, dit is slecht voor je, maar toch doen mensen het.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 63

Re: mediteren

Meditation has entered the mainstream of health care as a method of stress and pain reduction. For example, in an early study in 1972, transcendental meditation was shown to affect the human metabolism by lowering the biochemical byproducts of stress, such as lactate, decreasing heart rate and blood pressure and inducing favorable brain waves.

http://en.wikipedia.org/wiki/Meditation
Dus dat kan inderdaad wel leiden naar een langer leven.

Waarschijnlijk is mediteren nog niet algemeen geaccepteerd, dat veel mensen nog steeds denken dat het alleen voor boedisten en hippies is.
Sometimes My Mind Plays Tricks On Me



-Echt Geluk, is slechts tijdelijk-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: mediteren

In tentamen periodes is meditatie mijn 2e hulpmiddel. Koffie blijft op de eerste plek staan.

Waarom niet meer mensen het doen? Ze weten niet hoe het moet, lijkt me een logische verklaring.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: mediteren

Vele mensen, waaronder oudere mensen, of "stoere" mensen gaan het effect ontkennen en meer van de mening zijn dat het "flauwe ingebeelde zever" is. Zelf geloof ik wel dat het kan werken, maar toch doe ik het niet, waarom weet ik niet. Waarschijnlijk omdat ik nooit de rust of gelegenheid heb...

Iedereen weet inderdaad dat junkfood slecht is, maar ten eerste alleen in grote maten (ondanks dat de "kleine maten" van nu toch redelijk "grote maten" zijn op gebied van junkfood) en ten tweede... het is lekker :roll: .

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: mediteren

Waarom niet meer mensen het doen? Ze weten niet hoe het moet, lijkt me een logische verklaring.
Hoe moet je het dan wel doen?

en hoe ben jij dat te weten gekomen?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: mediteren

Mensen denken niet te weten hoe je moet mediteren lijkt me een betere bewoording. Hoe je het moet doen? Dat is het beste om zelf uit te zoeken. Voor mij werkt het zeer goed om in de klassieke houding te gaan zitten (kleermakerszit en m'n handen op m'n knieen). De truc is om je hoofd leeg te maken van gedachten die je af kunnen leiden. Dit is goed te doen door een complex patroon van in en uit ademen af te werken. Doordat je hier zo mee bezig bent, kan je niet met andere dingen bezig zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: mediteren

Ik heb dat ook al geprobeerd, maar als ik mijn geachten 5 seconden leeg kan maken zal het al lang zijn.

Een groot probleem is dat ik moeilijk de liedjes in mijn hoofd kan stilzetten plus ik zit constant te denken, denk aan niets, denk aan niets, maar als ik dat denk ben ik wel aan iets aan het denken. dus lukt dit niet.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: mediteren

als dit klopt, waarom doet dan niet iedereen het?
Lijkt me ook een kwestie van cultuur. Veel mensen houden niet van dingen die ze niet kennen / niet snappen. Wanneer je met iets wordt groot gebracht of iedereen in je buurt iets doet, weet je hoe het moet, en zal je het (met name als kind zijnde) sneller zelf ook proberen.

In het westen wordt nu eenmaal weinig gemediteerd. En waar een wil is, is een weg. Ik denk echter niet dat je kan zeggen "Laat ik eens gaan proberen te mediteren". Dat zal op niets uitlopen. Wanneer je het nog nooit gedaan hebt, lijkt een leidraad mij noodzakelijk. Zo heb ik mijzelf ooit wat (autodidactisch) verdiept in Zen meditatie (ook in verband met tentamens toevallig). In een boekje heb ik wat oefeningen gevonden die hielpen, met name in het begin.
Ik heb dat ook al geprobeerd, maar als ik mijn geachten 5 seconden leeg kan maken zal het al lang zijn.
Precies. Maar dat geeft niet. Oefening baart kunst! Iedereen begint met 5 seconden. Ik denk dat mijn record hooguit 2 minuten is. Het vreemde is echter, dat als je dan weer echt bij bewustzijn bent, je geen idee hebt hoe lang het heeft geduurd!
Een groot probleem is dat ik moeilijk de liedjes in mijn hoofd kan stilzetten plus ik zit constant te denken, denk aan niets, denk aan niets, maar als ik dat denk ben ik wel aan iets aan het denken. dus lukt dit niet.
Dat is dus precies waarbij oefeningen (uit een boekje) bij kunnen helpen. Uiteraard zijn er ook legio slechte publicaties, waarvan je wellicht alleen maar hard moet lachen.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: mediteren

kun je eens een voorbeeld geven van een boekje?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Reageer