[scheikunde] Grootste volume CO2 gevormd

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Grootste volume CO2 gevormd

Gelijke massa's van de hierna afgebeelde stoffen laat men reageren met zoutzuur (HCL-oplossing). 

Met welke stof wordt met een overmaat van HCL en bij dezelfde omstandigheden van temperatuur en druk het grootste volume koolstofdioxide gevormd?
 
A. Na2CO3
B. MgCO3
C. K2CO3
D. CaCO3
 
Verder dan het uitschrijven van de reacties ben ik helaas niet gekomen. Kan iemand mij hierbij helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Grootste volume CO2 gevormd

JVC-10223 schreef: Gelijke massa's .......
maar dat betekent niet gelijke hoeveelheden (in mol) 
 
  1. stel dat die "gelijke massa" 100 g is: hoeveel mol heb je dan van elke stof?
  2. van elke stof, hoeveel mol CO2 kun je daaruit vrij laten komen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Grootste volume CO2 gevormd

Na alle berekeningen kom ik uit dat: 
 
n(Na2CO3) = m/M = 100/106 = 0.94 mol
n(MgCO3) = m/M = 100/84 = 1.19 mol
n(K2CO3) = m/M = 100/138 = 0.72 mol
n(CaCO3) = m/M = 100/100 = 1 mol
 
en aangezien het voorgetal van CO2 bij elke reactievergelijking 1 is, wordt het grootste volume CO2 geproduceerd bij MgCO3
 
Bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Grootste volume CO2 gevormd

yep. En met een klein beetje zicht op het periodiek systeem had je met een korte redenering de juiste kunnen aanwijzen zonder rekenen, want allevier de genoemde elementen liggen erg dicht bij elkaar in dat systeem:
 
periodiek.PNG
periodiek.PNG (8.03 KiB) 90 keer bekeken
 
Na ongeveer gelijke atoommassa als Mg, maar daarvan zijn er twee keer zoveel: Na2CO3 valt af, want minder moleculen in eenzelfde massa.
Vergelijkbare redenering voor K en Ca, K2CO3 valt af. 
 
Ca beduidend grotere atoommassa als Mg, CaCO3  valt af. 
 
Klaar in 10 seconden
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer